2016-09-12 07:00:00 • 7 min lezen

Scott & Charlene's Wedding - Mid Thirties Single Scene

Label : Fire Records Eindoordeel : 6,5

Scott & Charlene’s Wedding  is een combinatie van grunge met indierock. Of is het indierock met grunge-invloeden? Het nieuwste album Mid Thirties Single Scene van de Australische band is er één in de categorie recht toe recht aan zonder al te veel versieringen.

Alles is Australisch Scott & Charlene’s Wedding is een Australische band, geformeerd rondom Craig Dermody. En ja, hij heeft die typische laid-back Aussie look inclusief blond haar en een gebruinde huid. Enkel de surfplank ontbreekt. Overigens is de bandnaam Scott & Charlene’s Wedding ook typisch Australisch en afkomstig uit twee personages uit de soapserie Neighbours die wereldwijd bekend werd. In de afgelopen jaren heeft hij een dertigtal muzikanten versleten in diverse line-ups van dit soloproject dat nooit een echte band werd. Na een verblijf in New York is Dermody terug in Down Under en de afgelopen periode heeft hij aan dit album gewerkt.

Eenvoudige rock met een knipoog De muziek laat zich het best omschrijven als rock ’n roll met wat grunge-invloeden waarbij eenvoudige gitaarakkoorden en drumwerk de basis vormen. De teksten zijn vaag grappig en semi-autobiografisch maar het eindresultaat blijft altijd redelijk simpel en invloeden uit het verleden voelbaar. Luister naar het misschien wel ludieke ‘Scrambled Eggs’ waarin Dermody zijn dagelijkse gang van zaken beschrijft (lees : sleur) met als ontbijt een portie scrambled eggs. Bij opener ‘Maureen’ moet ik even aan ‘Wild Thing’ van The Troggs denken als de openingsakkoorden gespeeld worden. Nummers als ‘Distraction’ en ‘Don’t Bother Me’ zijn strakke gitaarsongs waarbij Dermody á la Springsteen de tweede stem gebruikt (luister naar ‘Out In The Street van Springsteen). Met ‘Hardest Years’ hebben we waarschijnlijk het meest persoonlijke en beste nummer te pakken van dit album. Met de akoestische afsluiter ‘Forever And A Day’ probeert Dermody een romantisch duet neer te zetten maar de vocale tekortkomingen worden hier wel pijnlijk duidelijk.

Eindoordeel Voor de liefhebber van lekkere no-nonsense rock met de nodige grunge-invloeden is Mid Thirties Single Scene een aanrader. Eenvoudige, grappige teksten die omgeven zijn door een wat rauw gitaargeluid en hier en daar een autobiografische noot kennen. Dermody is niet ’s werelds beste zanger maar het geheel werkt toch wel aanstekelijk. Veel luisterplezier.

25 okt. : Dutch Designweek in Eindhoven 27 okt. : Vera in Groningen 28 okt. : Db’s in Utrecht 29 okt. : London Calling in Paradiso, Amsterdam