2014-12-26 07:00:00 • 4 min lezen

Scott Matthews - Home, Part 1

Scott Matthews – Home, Part 1

Label: San Remo / Bertus

Eindoordeel: 8,5/10

Op handen

Singer-songwriter Scott Matthews is zo’n muzikant die door insiders (een Robert Plant bijvoorbeeld) op handen gedragen wordt, maar die in termen van verkopen weinig potten kan breken. Gedropt door zijn vorige label heeft Matthews via Bandcamp dit nieuwste album uitgebracht waarbij hij, in ieder geval in muzikale zin, toch weer het gelijk aan zijn zijde treft. Sober en ingetogen neemt de Brit je als luisteraar mee op een melancholische rit die regelmatig artiesten als Tom Baxter, Rufus Wainwright en John Martyn in gedachten oproept. Duidelijk beïnvloed, maar ook duidelijk eigen.

Droom

De muziek van Matthews is niet van deze tijd. Zijn stem heeft dezelfde breekbare emotie die ook de stem van wijlen Jeff Buckley kenmerkte (luister maar eens naar de song ‘The City And The Lie’) terwijl de instrumentatie de lome laat-jaren ‘60/begin jaren ’70 Amerikaanse folk weerspiegelt. Met ook een vleugje jaren ’30 ergens, alsof je naar een hele oude grammofoonplaat luistert. Drums zijn er niet echt te bekennen waardoor vrijwel de gehele CD steunt op de zang van Matthews en zijn fingerpicking gitaarspel, spaarzaam en atmosferisch aangekleed met bass, piano, trompet, fluit en achtergrondzang; met name in het instrumentale ‘The Clearing’. Dromerige muziek is het ook. Je oppakkend, laten zwevend en je meevoerend naar een tijd waarin de dingen minder complex leken.

Tempo

Het tempo blijft gedurende de volledige looptijd van de CD aan de trage kant en het is de kracht van de songschrijver Matthews dat hij binnen die zelf opgelegde beperking niet gaat vervelen. Wellicht dat hier en daar een snellere track het niveau nog net ietsje omhoog had gehaald, maar als geheel is ‘Home, Part 1’ een uiterst geslaagde exercitie in pure muzikaliteit. Mensen die hebben genoten van de laatste CD van Damien Rice zullen ook deze plaat geheid in hun harten sluiten. Maar sowieso verdient dit talent om een groot publiek te bereiken. ‘Home, Part 1’ is in dat opzicht een uitstekende staalkaart van ’s mans kunnen en een juweeltje binnen het singer-songwriter genre.

Eindoordeel: 8,5/10