Scott McClatchy - Six Of One

Label : BMI/McLis Music

2020-08-25 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk / Rock / Singer-songwriter
8

Scott McClatchy - Six Of One

Na een afwezigheid van een kleine tien jaar is de Amerikaanse singer/singwriter en gitarist Scott McClatchy terug met een nieuw album; met Six Of One wordt de stilte verbroken na een gevecht met die verschrikkelijke ziekte die we allemaal kennen.

Ook enkele covers
Op dit vijfde album kiest de Amerikaan nadrukkelijk voor een combinatie van Roots, Blues, Country, Folk, R&B en Americana en het meest opvallende feit is dat hij naast zijn band ook de hulp krijgt van de blazerssectie The High School Horns. Naast eigen werk staan er ook een aantal interpretaties op van andere grootheden zoals het heerlijk swingende ‘Ophelia’ (Robbie Robertson), het soulvolle ‘Heat Treatment’ (Graham Parker) en het rockende ‘Summer Of 89’ (Butch Walker). McClatchy kennen we nog uit zijn periode met The Stand en we weten ook dat hij niet ’s-Werelds beste zanger is.  Met zijn doorleefde, schurende stem is het soms lastig om de hoge noot te halen maar evengoed weet hij met de tienkoppige band een sfeer en geluid te creëren dat toch doet denken aan de Little Steven & The Disciples Of Soul.

Tommy Womack
Veruit de meeste tracks zijn lekker uptempo en hebben een mix van diverse stijlen zoals ‘Rock And Roll Romeo’, ‘Midnight In Memphis’ en ‘Roving Eye’. Het wat rustige ‘Wedding Day Dance’ is wat meer Country, mede door de “fiddle” van Rosie MacNamara Jones en met ‘Break Even’ krijgen we een akoestisch rustpunt waar hij nog eens achterom krijgt naar dat gevecht met zijn ziekte. Zo weet McClatchy een alleraardigste plaat te maken met de hulp van al die muzikanten om zich heen want zelfs Tommy Womack horen we een bijdrage leveren op het ‘Summer Of 89’. Het mooie, akoestische ‘ Grand Central Station’ is de afsluiter en MacClatchy bewijst nog maar eens een prima verhalenverteller zijn.

Six Of One is een album waar je hoort dat de McClatchy én de band plezier hebben. Het is allemaal niet vernieuwend maar het geheel klopt gewoon, de zelf geschreven nummers zijn prima en de covers zijn in een smaakvol arrangement gegoten. Laten we hopen dat we voor een volgend album geen tien jaar hoeven te wachten. Veel luisterplezier.