2015-04-02 07:00:00 • 5 min lezen

Scott Weiland & The Wildabouts - Blaster

Scott Weiland & The Wildebouts - Blaster Label: Softdrive / Bertus Eindoordeel: 7

Scott Weiland blijft een opvallend persoon in rock muziek. Met Stone Temple Pilots scoorde hij de hits waaronder “Plush” en” Interstate Love Song”. Hoewel hij het boegbeeld van de band was, zijn de broertjes DeLeo als schrijvers van de nummers de drijvende kracht. De verslaving van Scott maakte dat hij tijdens een tour wordt opgepakt voor heroine en cocaine gebruik. Hij bracht nog een vervolg album en wilde daarmee op tournee. Dit wordt gecanceld door dezelfde problemen.

Scott verlaat de band en maakt een solo album “12 bar Blues” en keert terug bij de Stone Temple Pilots. Hoewel de band en Scott nooit officieel uitelkaar zijn gegaan, zien we Scott plotseling als zanger van Velvet Revolver. Een hobby band van Slash met zijn Guns & Roses maatjes Matt Sorum en Duff McKagan. Exact 7 jaar geleden op 1 april speelt Scott de laatste show in de HMH met deze band en schuift weer aan bij de Pilots. Uiteindelijk wordt hij toch in 2013, door zijn gedrag de band uitgezet. Na een verdwaalde kerst plaat is Weiland nu met een nieuwe band terug.

“Blaster” geeft een wat dertien in een dozijn rock album weer. Met enkele highlights als het bluesy “Way She Moves” en het poprock nummer “Youth Quake”. “Hotel Rio” doet erg denken aan de Gary Glitter handclaps songs al kent dit een erg catchy refrein. Het rock and roll pianootje in “Parachute” doet het album even opleven en wanneer de cover “21th Century Boy” wordt ingezet, wordt het duidelijk dat bijna het hele album delen van dit nummer bevat. Het lijkt dan ook als leidraad voor dit albums zijn gebruikt. De verrassing zit aan het eind van het album met het mooie “Circles”. Een klein en eerlijk liedje waar Weiland het best mee uit de voeten kan.

Niet een opvallend album maar wel prima rocksongs. Hopelijk weet Scott dit iets langer vol te houden zonder enig gedoe.