2018-10-22 07:00:00 • 3 min lezen

Blues
8

Seasick Steve - Can U Cook?

De bebaarde Amerikaan Seasick Steve, die in Nederland een meer dan behoorlijke populariteit geniet, is terug met zijn negende album Can U Cook?

Geloofwaardigheid…
We kennen het verhaal van deze Bluesmuzikant natuurlijk inmiddels al zitten er sinds de onthulling van Matthew Right in 2016 over zijn biografie wel wat barsten. Zijn leeftijd week een tiental jaren af van de werkelijkheid en ook zijn HOBO-bestaan moeten we het spreekwoordelijke korreltje zout nemen. Wat we wel zeker weten, want daar waren we immers getuige van, was dat Steve in 2006 doorbrak vanwege zijn optreden bij Jools Holland want hij liet daar een onuitwisbare indruk achter. Zijn derde album I Started Out With Nothin And I Still Got Most Of It Left bracht hem wereldwijd succes en ook het album Sonic Soul Surfer uit 2015 is zeer goed ontvangen. Met Can U Cook?, met een knipoog naar de typische Amerikaanse diners, is hij terug met zijn inmiddels negende album.

Zorgen over zijn sterfelijkheid
Can U Cook? kunnen we eigenlijk in een soort van drieluik opdelen. Om te beginnen zijn er een aantal nummers die wat rauwer klinken alsof ze ergens in een kelder zijn opgenomen. Een beetje zoals ook een band als The Black Keys kan klinken. Met nummers als opener ‘Hate Da Winter’, met een ijzersterk gitaarriff, en ‘Down de Road’ speelt Steve met zijn vaste kornuiten je van de sokken. Bijgestaan door drummer Dan Magnusson en slide-gitarist Bruce Dickenson laat Steve ook een andere kant van zijn interpretatie van de Mississippi-Blues horen. Met ‘Last Rodeo’ produceert hij een waar muziekpareltje dat een combinatie is van Blues, Folk en Country en waar hij zijn zorgen uit over sterfelijkheid en de gang van zaken in onze wereld. (When the last cowboy rides the last rodeo / I hope I will be long gone / 'Cause I don't wanna know / What a world that will be / Not for me)

Vertrouwd geluid
Maar er is nog meer moois te beluisteren. Bij een nummer als ‘Lay’ treedt hij waarschijnlijk voor een van de eerste keer buiten zijn comfortzone en met ‘Sun On My Face’ is daar die kenmerkende, hartverscheurende Bluesballad, inclusief mondharmonica. Maar natuurlijk pakt hij regelmatig terug naar de sound die hem tot op heden succes heeft gebracht. Nummers als ‘Ain’t Nothin’ But A Thang’ en ‘Locked Up And Locked Down Blues’ en vooral een nummer als ‘Shady Tree’ brengen dat geluid terug dat van deze Bluesman kennen. Met afsluiter ‘Company’ trekt Seasick Steve nog één keer van leer samen met vrienden en zet met dit nummer een onvervalste Bluerocker neer.

Seasick Steve heeft misschien iets van zijn geloofwaardigheid verloren door het verdraaien van enkele feiten over zijn eigen leven. Dat zou zo maar de reden kunnen zijn dat zijn vorige album Keepin' the Horse Between Me and the Ground iets minder succesvol was. Met dit nieuwe album Can U Cook? is de Amerikaan wat mij betreft weer helemaal terug. Dertien nummers zorgen voor een album dat absoluut niet verveeld en je nog maar eens meezuigt in die Mississippi-Delta-Blues. Veel luisterplezier.

Seasick Steve Live:
26 november, Melkweg, Amsterdam

Blues