Seasick Steve - Love & Piece

Label : Contagious / V2 Records

2020-07-27 07:00:00 • 3 min lezen

Blues
8

Seasick Steve - Love & Peace

De man wiens carrière nog altijd opzien baart is terug met zijn tiende album! De eigenzinnige Bluesrocker Seasick Steve brengt Love & Peace uit, een titel die we niet zo snel met hem zouden associëren maar waarvan hij zelf zegt: “In these crazy times seems to me there just ain’t enough love and peace to go around. I ain’t exactly sure what this here record got to do with love and peace, but I figured I’d call it that anyways”.

Alles analoog, niets digitaal
De man die waarschijnlijk inmiddels op elk festival ter wereld wel een keer heeft opgetreden opent ijzersterk met de titelsong; na een kort gesproken intro is het Steve met zijn gitaar en zijn vaste compaan Dan Magnusson (a.k.a. Crazy Dan) op drums met de titeltrack die zich ergens op het snijvlak van Blues en Americana bevindt. Vervolgens is het Blues met een hoofdletter “B” met ‘Regular Man’; Steve doet nog maar eens een keer aan zelfreflectie al weten we inmiddels dat we zijn levensverhaal op sommige onderdelen toch met een korreltje zout moeten nemen. ‘Toes In The Mud’ rockt weer heerlijk met een verrassende akoestische break en dat Steve nog steeds een liefhebber van de Boogie is blijkt wel uit het ‘Ain’t Nothin’Like The Boogie’ met wat leuke muzikale nuances. Verder zijn nummers als ‘Clock Is Running’ en het midtempo  ‘Church Of Me’ typische Seasick Steve-tracks. Ook typisch Steve is dat alle nummers voor dit album ook weer analoog zijn opgenomen, gemixt en verder afgewerkt. (“Old skool’, no computer”)

Ferris Wheel op de kermis
Maar de opvolger van Can U Cook? kent ook momenten van rust. ‘I Will Do For You’ is één van de rustigere nummers maar nog altijd weet de bebaarde Amerikaan zijn gitaar als een soort van tweede stem te gebruiken. Met het klein gehouden en vrijwel akoestische ‘Carni Days’, één van de sterkste songs van dit album, kijkt hij nog eens terug naar de tijden van de rondreizende kermissen in de VS  ( Maybe today you'll meet a pretty girl / As she give you the look, you can give her the world / Give her free tickets on a Ferris wheel ). Natuurlijk mag een ode aan zijn vrouw niet ontbreken en ‘My Woman’ is dan die Blues ballad met een vleugje soul. Afsluiten doet Steve met ‘Mercy’; het is Steve met zijn gitaar en helemaal vertrouwen in een goede afloop heeft hij niet als we hem horen zingen: “I do believe that you put a witch's spell on me”.

Met Love & Peace is niet veel mis; het is een plaat zoals we die verwachten van deze bebaarde Bluesman;  hier en daar stevige Blues met bekende uitstapjes naar de Boogie maar ook zo nu een momentje van muzikale bezinning. Wederom een prima plaat waarbij de kern bestaat uit gitaar, drums en de stem van Seasick Steve. Veel luisterplezier.

Blues