2015-03-26 07:00:00 • 12 min lezen

Seasick Steve - Sonic Soul Surfer

Label : Caroline Int. Eindoordeel : 8

Steven Wold alias Seasick Steve is zowel een jonge god als een oude rot in de muziek business. Op 23 maart kwam het zesde album met de titel Sonic Soul Surfer van deze blues muzikant uit die inmiddels de 70 jaar is gepasseerd.

Zijn doorbraak had hij op 66-jarige leeftijd

Op 66-jarige leeftijd werd Seasick Steve tijdens de New Year’s Eve Hootenanny show van Jools Holland ontdekt. Na dat optreden is het leven van deze blues en boogie muzikant drastisch veranderd. Samen met zijn vaste drummer en vriend Dan Magnussen heeft hij inmiddels een vijftal albums uitgebracht die allemaal succesvol waren. Na een jeugd en een leven waarvoor je meerdere boeken nodig hebt om alles te beschrijven is er dan 2006 ineens dat succes met dat optreden op Nieuwjaarsavond en het debuutalbum Dog House Music. Seasick Steve staat inmiddels bekend om zijn rauwe, pure blues waarbij hij ook regelmatig zelf gemaakte instrumenten gebruikt. Sonic Soul Surfer is grotendeels opgenomen in één van de kamers van zijn kleine boerderij waar hij woont. Steve zegt hierover: “The whole record is just me and Dan (drummer Dan Magnusson) sitting here drinking and playing. There ain’t a whole lot of producing going on!”

Een wasbord met een hals van een banjo Verwacht van Seasick Steve geen glitter en glamour en een waanzinnig geproduceerde plaat. Het is allemaal rechttoe rechtaan, zonder franje. Dat is ook de stijl die het best bij de man uit Oakland, California past. Dit blijkt meteen al uit opener ‘Roy’s Gang’, een heerlijk rauw blues rock nummer. Al het materiaal is in zijn eigen huis annex studio opgenomen. In een interview geeft Steve aan dat het wasbord dat je op deze opener hoort op de dag van de opname gewoon uit zijn garage is gehaald. Hij zette een hals van een banjo eraan en één snaar en zie daar; je hebt een instrument met een uniek geluid……Het resultaat staat op dit album want ‘Roy’s Place’ is in één keer opgenomen. Deze aftrap kent in ‘Bring It On’ een heerlijk vervolg en bij ‘Summertime Boy’ gaat het gaspedaal helemaal open; een heerlijk gierend blues rock nummer met dat ietwat rauwe Seasick Steve randje..

Autobiografisch Toch is er ook ruimte voor wat rustiger en ingetogener werk. Luister naar het broeierige ‘In Peacufull Dreams’ en het persoonlijke ‘Your Name’ waarin hij een weggelopen jongeman die buiten de maatschappij dreigt te raken verteld wat hij kan verwachten. Misschien is dit nummer wel enigszins autobiografisch want voordat hij zijn echtgenote ontmoette was hij zelf ook zwerver en woonde op meer dan 60 adressen. Tussendoor trakteert hij ons ook nog op het vlijmscherpe boogie-nummer ‘Sonic Soul Boogie’ dat je in elke vezel in je lichaam voelt. Seasick Steve is vader en opa en is gepokt en gemazeld. ‘Heart Full Of Scars’ gaat over het ouder worden en het feit dat hoe ouder je wordt, des te meer levenservaring je opdoet en hoe meer bagage je met je meezeult. Zo neemt Steve je weer op een eigenzinnige wijze aan de hand mee.

Eindoordeel Seasick Steve is wie hij is en wat hij speelt. Eenvoud, eerlijkheid en puur. Blues, blues rock en wat verkenning naar omliggende genres zoals folk en country. Het uitstekende Sonic Soul Surfer is een echte Seasick-plaat geworden die volop variatie biedt. En zeg nu zelf, alleen voor de cover zou je deze cd al aanschaffen. Veel luisterplezier.

Seasick Steve live: 10 september : Effenaar in Eindhoven 11 september : Schouwburg Rotterdam 13 september : De Oosterpoort in Groningen 15 september : Paradiso in Amsterdam 16 september : Tivoli/Vredenburg in Utrecht