2019-06-01 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Rock
7,5

Sebadoh - Act Surprised!

We hebben er nu geen veertien jaar op hoeven wachten maar “slechts” zes. Sebadoh, is terug met het nieuwe album Act Surprised!

Nieuwe drummer
Met Sebadoh weet je het nooit. Dinosaur Jr. Bassist Lou Barlow is vaak druk met zijn band dus zo nu en dan pakt hij samen met Jason Loewenstein terug naar dit project dat vooral eind vorige eeuw erg productief was. In 2013 was daar dus na veertien! jaar dat nieuwe album Defend en is er dit nieuwe album Act Surprised. Nieuwe naam is drummer Bob D’Amico die het trio completeert. De single ‘Celebrate The Void’ is kenmerkend voor de band; tempowisselingen en lekker hoekig gitaarspel binnen het spectrum van Lo-Fi indierock. Nummers als ‘Follow The Breath’, het wat donkere ‘Vacation’ en de titelsong luisteren prima weg. Hoekig, volop gitaren en een wat groezelige sound. Toevallig of niet, het past ook heerlijk bij de albumcover; drie heren van middelbare leeftijd die op een sombere dag in parkje ergens in de stad lusteloos voor zich uitkijken. Barlow en Loewenstein zorgen voor het schrijverswerk en bij een track als ‘Raging River’ wordt toch wel duidelijk dat laatstgenoemde over een bovengemiddeld schrijverstalent beschikt met subtiele riffs.

Donkere vocalen
Bij het stomende ‘Medicate’ is er twijfel de heren een medicijn tegen een kater bezingen of dat het een aanklacht is tegen de farmaceutische industrie….. (“Medicate, I hate my brain / I'll cover up the pain it creates / Prescribe the ride for me / And when my body wants it I'm your slave”). Bij ‘Stunned’ wordt het gaspedaal verder en met ‘Fool’ brengen de heren een haast radiovriendelijk rocksong maar met ‘Sunshine’ noemen we misschien wel het beste nummer van het album; uptempo, instrumenten in balans en een toffe gitaarriff. Ook afsluiter ‘Reykjavic’ is één van de betere tracks met de wat donkere vocalen en een psychedelisch klinkende gitaar.

Niets nieuws onder de zon want Act Surprised is gewoon een herkenbaar, prima Sebadoh album geworden. Er is geen ruimte voor relatieve rust op dit nieuwe album en de heren blijven bij het geluid waarmee de fans zo vertrouwd zijn. Commercieel succes is (nog steeds) geen doel op zich; het is veel meer samen deze Lo-Fi achtige gitaarrock maken! Veel luisterplezier.

Sebadoh live:
24 september : Vera, Groningen
26 sepember : Rotown, Rotterdam