2014-04-21 07:00:00 • 9 min lezen

Sebastian Bach - Give em Hell

Sebastian Bach – Give ‘Em Hell Label: Frontiers Eindoordeel: 7,5

De Canadese rock zanger Sebastian Bach is voornamelijk bekend van eind jaren 80 rock act Skid Row. Het debuut album van deze band was een millionseller en leverde tophits in Amerika. “18 & Alive” en “I Remember You” werden rockclassics van de jaren 80.

In de periode dat Guns & Roses, Bon Jovi en Motley Crue met andere hair-rockacts de Amerikaanse hitlijsten bestormden was de melodische rock met een hoge scream-stem acceptabel. De band werd gespot door Bon Jovi op een feestje van Mark Weiss (rock fotograaf) en het management van Bon Jovi/ Motley Crue omarmde Skid Row.

Na tien jaar Skid Row had Bach de band als support act voor KISS geregeld. De andere bandleden vonden Skid Row te goed was voor support act en ontsloeg Bach. Samen met Kelly Deal (Breeders/ Smashing Punpkins), Jimmy Flemion en Jimmy Chamberlaine (beide Smashing Pumpkins) bracht men een album onder de naam The Last Hard Man op de markt. Maar ook deze act was geen lang leven beschoren.

Na diverse uitstapjes als zanger op Broadway was het tijd voor een solo carrière. Inmiddels is dit het 5de solo album van Bach. Op “Give “em Hell” gaat hij terug naar de begin periode van Skid Row. Melodieuze rock en geen experimentele rocksounds al blijven de overschreeuwende songs hier en daar nog wel bestaan (“Gun to the Knife Fight” en Forget you”). Het betere Bach-werk zijn toch de poprock ballads als “Had Enough” en “Rock & Roll is a Vicous Game”. Samen met zijn vrienden van welleer Duff McKagan (Guns & Roses/ Velvet Revolver) en John 5 (Rob Zombie) heeft hij weer een goede band om zich heen. Steve Stevens (Billy Idol) ondersteund heb jij de titelnummer dat ook direct lekker in het gehoor ligt.

Het is een album dat in de rij van Sebastian Bach past. Niets vernieuwend en misschien te veel van het zelfde. Voor de AOR rockers een lekker album!