2015-04-13 07:00:00 • 4 min lezen

Selah Sue - Reason

Label : Because Eindoordeel : 8,5

In januari maakten we met de EP Alone al kennis met het nieuwe geluid van de Belgische Selah Sue. Vorige week kwam dan eindelijk het volledige nieuwe album uit dat de titel Reason heeft meegekregen.

Een smeltkroes van stijlen Haar titelloze albumdebuut uit 2011 bracht haar onmiddellijk de sterstatus. Een mengeling van R&B, soul en wat reggae waren de ingrediënten van dit album dat overal met grote verbazing en bewondering werd ontvangen. Het is dan ook bijna niet voor te stellen dat deze aantrekkelijke Vlaamse in een persoonlijk interview onthulde dat ze lijdt aan depressiviteit en helemaal niet die zelfverzekerde vrouw is zoals ze in haar muziek overkomt. Na het vele toeren van de afgelopen periode was het weer tijd voor nieuw materiaal. Het resultaat, dat mede onder de bezielende leiding van producers Robin Hannibal (oa. Rhye) en Ludgwig Goransson (oa. Haim) tot stand gekomen, heeft dus de titel Reason meegekregen.

Internationale allure Vanaf de eerste noot kun je horen dat het album van internationale allure is. Een combinatie van soul en R&B, van lieflijk tot een rauw randje, het is er allemaal. Selah Sue heeft zich de afgelopen vier jaar verder ontwikkeld en dit is dé Selah Sue van dit moment. Van een eenvoudig dansbaar discoachtig ‘Alone’ via een met blazers doorspekte soulsong ‘I Won’t Go For More’ naar een Amy Winehouse-achtige titelsong ‘Reason’ met een heerlijk rauw randje. Zo hap je na enkele tracks waarschijnlijk al naar adem want miss Sue pakt je helemaal in. Bij ‘Alive’ maken we op dit album voor de eerste keer kennis met de fragiele, zelfs breekbare Selah Sue; een prachtige, smaakvolle ballad. Tijd om tot rust te krijgen is er echter niet want vervolgens schotelt ze ons ‘Together’ (ft. Childish Gambino) voor; een nummer van internationale allure en als iemand verteld dat het de nieuwe single van Rihanna is dan wordt dat door menigeen aangenomen.

Persoonlijke teksten Duidelijk wordt dat Selah Sue de reggae achter zich heeft gelaten. Dat ze de wens heeft om ooit nog een echt elektronica-album te maken laat zich raden door ‘Right Here I Want You’, een wat zwaar aangezette dancetrack. Het album kent geen moment van zwakte. In het tweede gedeelte van dit album komen we bij de nummers waarvan de teksten erg sterk en soms wat persoonlijk zijn. Luister naar ‘Fear Nothing’ het hartverscheurende ‘Sadness’ waarbij Selah Sue het uiterste van haar stem vraagt en het akoestisch uitgevoerde ‘Always Alone’ en de onzekere Selah Sue komt weer bovendrijven. Op afsluiter ‘Falling Out’ komen alle stijlen bij elkaar en maakt Selah Sue zowel een definitief statement.

Eindoordeel Reason is een meer dan waardige opvolger van het titelloze debuut. Naast de reguliere uitgave met 13 nummers is er ook nog een versie met wat extra materiaal. Een album vol met nummers die van internationale allure getuigen. Alle tracks kun je individueel beluisteren maar het vormt ook weer één coherent geheel waarbij tekstueel ook alles prima in orde is. Kortom, dit is weer zo’n album dat lastig uit de cd-speler te krijgen is omdat je bij elke luisterbeurt weer wat nieuws hoort. Kortom, herhalingsgevaar! Veel luisterplezier.

Selah Sue Live : 13 juni, Pinkpop, Landgraaf 31 juli, Caprera, Bloemendaal