Comeback album van multi Grammy-winnares Shania Twain

2017-10-27 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Pop
7,5

Shania Twain - Now

Ze presteerde het om met een tweetal albums in de jaren ’90 een kleine 75 miljoen platen te verkopen en een handvol Grammy’s in de wacht te slepen. We zullen tot in de lengte der dagen nummers als ‘You’re Still The One’, ‘That Don’t Impress Me Much’ en ‘Man I Feel Like A Woman’ meezingen en in de Top-2000 overzichten tegenkomen. Juist, Shania Twain is terug naar een afwezigheid van een kleine 15 jaar waarin ze het nodige persoonlijke leed te verduren kreeg. Niet alleen op medisch vlak maar ook in relationele zin waarbij haar echtscheiding (haar ex-man had een relatie met haar vriendin) een grote rol heeft gespeeld. Nu is ze terug met een nieuw album dat de alleszeggende titel Now heeft meegekregen waarbij deze Canadese ook meteen een wereldtournee aankondigde.

Label : MCA

Catchy, melodieus maar ook persoonlijk
Vanaf de eerste noot wordt duidelijk dat het stemgeluid van Shania het laatste decennia wat is veranderd, mede vanwege haar gezondheidsproblemen. Opener ‘Swinging With My Eyes Closed’ is een lekker luchtige popnummer dat door de steeldrums een vleugje Caraïbische sfeer meekrijgt. Meteen daarna zorgen “fiddle en banjo” voor het countrysfeertje op ‘Home Now’; de muziekstijl waarmee Shania heel veel succes kende. Vervolgens is daar met ‘Light Of My Life’ een wat rustiger nummer waar haar wat donkerdere stem van voorheen prima tot uiting komt en waarin ze zich overgeeft aan een denkbeeldige minnaar. Het eerste deel van het album sluit de Amerikaanse af met ‘Poor Me’, het eerste nummer op dit album waarin ze verwijst naar die donkere periode van haar breuk. (“He never told me how long / I'd been living in the dark / No one turned the light on / I fell and broke my heart”).

Als producer actief
Zo biedt het eerste deel van het album veel variatie en blijkt dat tijdens die lange afwezigheid dat het stemgeluid van Shania Twain weliswaar veranderd is maar evengoed meer dan aangenaam. Mooi en intrigerend is ‘Soldier’, een mooie pianoballad die verteld over die “trooper” die te lang weg is; in de VS een nog altijd actueel thema. De single ‘Life’s About To Get Good’ is misschien wel dé track die de verbinding vormt tussen de Shania van weleer en die van dit moment; lekker catchy, poppy en met een vleugje country. Ook ‘All in All’ is een nummer waarin je de hand van Shania meteen herkent. Overigens was Shania ook als producer bij alle tracks betrokken. Bij het gevoelige ‘I’m Alright’ pakt ze nog een keer terug naar die relatiebreuk  (“I broke down / All you did was stand there / Without a sound / It came from nowhere / The truth so loud / Oh my heart stood / Still “). Naast deze sterke track is ook ‘More Fun’ er eentje voor de playlists.

Met dit nieuwe album Now wordt een hiaat van 15 jaar overbrugd. Haar stemgeluid is misschien wat veranderd, wat nasaler en dieper, toch heeft ze nog kracht voldoende. Diverse stijlen vloeien moeiteloos in elkaar over waarbij ze ook de hulp kreeg van fantastische muzikanten zoals Ron Aniella en Roy Bittan. Verder durft ze zich bloot te geven en ons mee te nemen in een voor haar persoonlijk meer dan lastige periode. Een prima comeback en misschien wel één van de meest verrassende van de afgelopen jaren. Veel luisterplezier.

Shania Twain Live:
11 november 2018; Ziggo Dome, Amsterdam

Country / Pop