Shannon McNally - The Waylon Sessions

Label : Compass Records

2021-06-10 07:00:00 • 3 min lezen

Country
8,5

Shannon McNally - The Waylon Sessions

Waylon Jennings wordt beschouwd als misschien wel de meest invloedrijke en meest succesvolle artiest binnen de countrymuziek en één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Outlaw-Country-stroming. Dat de Amerikaanse singer/songwriter Shannon McNally een duik in de indrukwekkende muzikale nalatenschap neemt en een cover-album met nummers van Jennings uitbrengt is op zijn minst gezegd opmerkelijk en daarnaast waarschijnlijk ook nog gewaagd.

Passie
Jennings heeft in zijn lange en imposante carrière een immense discografie opgebouwd en een ongekende nalatenschap na zijn te vroege dood in 2002. Als artiest je vingers durven branden met een compleet album van eigen interpretaties van deze grootheid en dit ook nog doen als vrouw is best risicovol. Maar op The Waylon Sessions pakt het verrassend goed uit en daarbij verdient Shannon alle credits. De Amerikaanse blijft dicht bij het origineel en heeft niet de pretentie om nummers rigoureus te veranderen om op deze manier te bewijzen dat ze bepaalde nummers beter naar haar hand kan zetten dan de grote mijnheer zelf. Nee, ze vormde een ijzersterke band om zich heen met een aantal gastmuzikanten en wil de passie waarmee deze liedjes oorspronkelijk gemaakt zijn opnieuw laten voelen. Het feit dat deze dertien nummers nu door een vrouwenstem gezongen worden pakt wonderwel goed uit.

Authenticiteit
Ze opent sterk met ‘I’ve Always Been Crazy’ en verder klinken nummers als ‘This Time’, de ballad ‘We Had It All’ met een mooie pedalsteel en ‘Mamas Don’t Let Your Babies Grow Up’ meer dan prima met de huidige techniek én dankzij de band die uit klasbakken bestaat.  Een aantal nummers krijgt ze vocale assistentie van Buddy Miller zoals bij het uptempo ‘You Asked Me To’ en ‘Black Rose’ maar er zijn meer sterren te bewonderen. Zo horen we Lukas Nelson op de countrywals ‘You Show Me Yours And I’ll Show You Mine’ en Jessie Colter op ‘Out Among Stars’. Maar veelal doet ze het op eigen kracht en met respect waardoor de nummers authenticiteit behouden. Misschien dat ‘I’m A Ramblin’ Man’ het meest afwijkt van het origineel maar nog steeds is het Jennings wat we horen. Hoogtepunt is waarschijnlijk haar vertolking van de gevoelige ballad ‘Help Me Make It Through The Night’ dat oorspronkelijk door Kris Kristofferson werd geschreven maar waar Shannon voor deze uitvoering meer dan complimenten verdient.

The Waylon Sessions is een ode aan de muziek van Waylon Jennings en respectvol en smaakvol neergezet door Shannon McNally. Liefhebbers van country zullen dit album omarmen, evenals fans van McNally en ook de liefhebbers van Jennings zullen erkennen dat deze dertien tracks absoluut van niveau zijn. Veel luisterplezier.

Country