Ijzersterk nieuw album voor Amerikaanse Sharon Von Etten

Label : Jagjaguwar

2019-01-31 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Sharon Von Etten - Remind Me Tomorrow

Sharon Von Etten is terug. Na een lange periode van radiostilte was daar eind 2018 de single ‘Comeback Kid’ en deze week kwam het volledige album uit. Remind Me Tomorrow is de titel en de ietwat nieuwe sound van deze Amerikaanse singer/songwriter is even wat wennen.

Moederschap
In 2015 kwam de Amerikaanse met het succesvolle album Are We There met een gelijknamige tour. De tour verliep voor haar persoonlijk wat moeizaam omdat het album over persoonlijke thema’s handelt zoals een verbroken relatie terwijl ze zich niet meer in een dergelijke situatie bevond. Ze volgde vervolgens een opleiding, speelde een rol in de Netflix-serie The O.A. en schreef filmmuziek. De grootste verrassing was echter het feit dat ze zwanger werd en 2017 stond dus vooral in het teken van haar gezin. Toch wist ze in de periode een aanzienlijk aantal demo’s te produceren die de basis voor dit nieuwe album vormen. Tijdens het proces van het filmen kwam ze in contact met Michael Cera die gebruik maakte van een speciale synthesizer, de Jupiter 4. Het geluid trok Sharon aan en producer John Congleton bracht al die elementen samen en bouwde een tiental demo’s uit tot dit nieuwe album waar Sharon dus wat nadrukkelijker gebruik maakt van elektronica dan voorheen. En ja, we horen natuurlijk herhaaldelijk de Roland Jupiter 4 synthesizer op dit album.

Boodschap voor zoontje
Opener ‘I Told You everything’ en afsluiter ‘Stay’ zijn de meest persoonlijke nummers. Prachtig is de boodschap die ze bij ‘Stay’ haar pasgeboren zoontje meegeeft als we Sharon horen zingen: “Find a way to stand / And a time to walk away / Letting go to let you lead / I don't know how it ends”. Na die voorzichtige opener er met ‘No One’s Easy To Love’ de kennismaking met de sound van dit nieuwe album; wat meer synths en een diepe beat zorgen in combinatie met de indringende stem van Sharon voor een nummer dat onder je huid kruipt. ‘Mermorial Day’en ‘Jupiter 4’ zijn wat experimentele tracks met wat toepaste samples terwijl ze de single ‘Comeback Kid’ de synths functioneel inzet en er een absoluut catchy nummer van maakt met een wat “gothic” karakter. ‘Seventeen’ is waarschijnlijk dé hit van het album en is voor Sharon de vertaling van het leven in New York. ‘Malibu’ heeft wat onheilspellends over zich, iets wat we ook herkennen in ‘Hands’, waar het zware drone-achtige geluid voor een dreigende sfeer zorgen.

Remind Me Tomorrow is wederom een prijsalbum geworden. Ze laat de folk/rock wat achter zich en kiest op dit nieuwe album voor een wat avontuurlijkere, elektronische weg. De combinatie van de soms wat dreigende arrangementen in combinatie met haar stem werken fantastisch. Overigens is ook de coverfoto weer goed gevonden; twee gelukkige kleine kinderen van een vriendin in een wirwar en chaos van speelgoed een huiskamer; zie hier de metafoor met de moeder Sharon die ook nog een succesvolle muziekcarrière heeft. Veel luisterplezier.

Sharon Von Etten live:
29 maart: Paradiso, Amsterdam

Pop / Singer-songwriter