Brace for Impact vierde album voor She Makes War

Label : My Big Sister Records (Konkurrent)

2018-10-28 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
7,5

She Makes War - Brace For Impact

Brace For Impact is het vierde album van She Makes War, het soloproject van Laura Kidd. Na een periode waarin ze onder meer haar voet brak vond inspiratie en had ze de focus om aan dit nieuwe album te werken.

Knipoog naar Nirvana
Opener ‘Devastate Me’ zorgt dat je huiskamer stormachtig gevuld wordt met gitaarmuziek en Laura geeft dit no-nonsense nummer dat ook de juiste richting. Vervolgens is daar met ‘London Bites’ de single met verrassende tempowisselingen en iets meer nuancering, ook in het stemgeluid van Laura. De singer/songwriter én multi-instrumentalist trapt het spreekwoordelijke gaspedaal nóg verder in op het wat rauwe en ongepolijste ‘Undone’ dat over onrecht in het leven gaan en bij ‘Weary Bird’ laat ze de gitaren als het ware grunge pop klinken met een vette knipoog naar het geluid van Nirvana.

Sommige liedjes zijn persoonlijk
‘Strong Enough’ is één van de sterkste tracks op dit album met een positieve boodschap van Laura en door de soepele melodie en de piano nog wat extra glans krijgt. ‘Then The Quiet Came’ is vanwege een verbroken relatie en het bijbehorende verdriet doorspekt met melancholie terwijl deze Britse singer/songwriter met ‘Fortify’ weer schijnbaar moeiteloos overtapt naar een toch wel wonderbaarlijke synthesizer-achtig nummer. ‘Let Me Down’ klinkt weer lichtvoetig en harmonieus, iets wat we ook terug horen bij ‘Dear Heart’ waar Laura terug durft te kijken naar minder goede tijden (“Dear heart I was wrong for all the things I put you through... you've been neglected, been abused, I will always treasure you”). Met haar nog niet door iedereen onderkende veelzijdigheid weet Laura je aandacht vast te houden want ook de laatste nummers zijn weer uiteenlopend van muzikaal kader waarbij het met violen omlijste ‘Miles Away’ de verrassende afsluiter is.

Brace For Impact mag dan wat minder experimenteel zijn, het is wel het meest gerijpte album tot en met heden van She Makes War. Waarschijnlijk bewijst ze hiermee dat ze de DIY-scene ontgroeid is. In zijn algemeenheid een prima album met meer dan voldoende variatie om je aandacht vast te houden. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter