Shelby Lynne - Shelby Lynne

Label : Everso Records by Thirty Tigers

2020-05-03 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Singer-songwriter / Soul
8,5

Shelby Lynne - Shelby Lynne

De Amerikaanse singer/songrwiter Shelby Lynne is terug met een nieuw album. Een titelloos album deze keer maar wel met een ongelofelijk pakkende en actuele albumcover. Tijdens de fotoshoot voor dit album kreeg ze het verzoek van de fotograaf om de kol van haar trui over haar mond en neus te trekken; resultaat is een iconische artistieke foto in de huidige tijd.

Artistieke vriendshap
Vorig jaar was er het album Blood van haar zus Alisson Moorer die ons in een tiental liedjes onverbloemd meenam naar hun traumatische jeugd. Shelby maakt al een kleine twee decennia muziek en ontving eerder een Grammy voor “Best New Artist” in 2001. Een aantal albums, zoals Revelation Road (2011) kregen lovende kritieken en nu is de 47-jarige zus van Alisson dus terug met een nieuw album. Enkele jaren geleden kwam ze de filmmaker Cynthia Mort tegen en er ontstond een artistieke vriendschap. Tijdens het filmen van de nog niet uitgebrachte film When We Kill The Creator schreef Shelby enkele pareltjes, zoals de intrigerende pianoballad ‘Revolving Broken Heart, het breekbare ‘Love Is Coming’ en het krachtige ‘Here I Am’. Overigens schreef de filmmaakster Cynthia Mort ook mee aan enkele van de songs voor dit album.

Diepe soul
Maar er is veel meer moois op dit album te beluisteren. Het soulvolle ‘Don’t Even Believe In Love’ klinkt wederom als een ode aan Dusty Springfield en met afsluiter ‘Lovefear’ neemt ze ons mee terug back-in-time naar de jaren ’60 toen Soulmuziek hoogtij vierde. Maar het is toch wel ‘Weather’ waar het beste van de singer/songwriter Shelby Lynne samen komt; Shelby die als een soulzangeres uit het diepe zuiden van de VS klinkt en de achtergrondzangers zorgen voor een gospelachtig karakter. Verder weet ze vaak de liedjes klein en breekbaar te houden. Omgeven door een subtiel instrumentarium wordt ‘My Mind’s Riot’ door de stem van Shelby gedragen en zorgt de Saxofoon voor het evenwicht. En bij het wat “bluesy” klinkende ‘The Equation’ is het de akoestische gitaar die als side-instrument wordt neergezet en krijgen we het gevoel alsof we ons bij een huiskamerconcert van Shelby bevinden.

Dit titelloze, emotionele album is een prachtige verzameling geworden van nummers waarbij Shelby soepel diverse stijlen met elkaar laat versmelten. Of het nu de “Deepsouth” Soul is of hier en daar wat Blues en Jazz, het klopt allemaal. Alle nummers hebben diepgang, zijn absoluut niet oppervlakkig, zijn prachtig gearrangeerd en de zangeres is niet bang om zo nu en dan uit haar schulp te kruipen. Veel luisterplezier.

Blues / Singer-songwriter / Soul