"Comeback" album Be Myself van Sheryl Crow

2017-05-08 07:00:00 • 4 min lezen

Pop / Rock
8

Sheryl Crow - Be Myself

Het nieuwe album van singer/songwriter Sheryl Crow heeft de alleszeggende titel Be Myself. Na een afwezigheid van vier jaar keert ze terug naar de roots waar het allemaal mee begon en is dit misschien wel haar comeback album!

Label: Warner Music

Muzikale ontdekkingstocht na wereldwijd succes
Haar muzikale talent kwam voor het eerste bovendrijven als achtergrondzangeres tijdens Michael Jackson’s tournee Bad. Er waren twijfels maar in 1993 was daar haar debuutalbum Tuesday Night Music Club met de wereldhit ‘All I Wanna Do’. Het succes leverde haar twee Grammy’s op en ook de daaropvolgende albums Sheryl Crow en The Globe Sessions leverde haar lovende kritieken op en singles als ‘If It Makes You Happy’ en ’My Favorite Mistake’ zijn hits uit die periode. Haar sterrenstatus is op dat moment zodanig dat ze de titeltrack van de James Bond film Tomorrow Never Dies mag vertolken. De albums die ze daarna uitbrengt waren niet zo succesvol al verdient Detours uit 2008 nog wel een speciale vermelding vanwege het politieke en persoonlijke karakter. Op haar laatste twee albums maakt ze uitstapjes naar de soul en country maar het succes van weleer blijft uit. Nu is daar haar nieuwst album Be Myself waarmee ze weer terugpakt naar die westcoastsound, die pop rock-stijl die haar wél de grote successen bracht. Hiervoor haalde ze weer de samenwerking aan met Jeff Trott en Tchad Blake.

Terug naar de basis
Eerste single ‘Halfway There’ klinkt dan ook weer vertrouwd. Een soepel midtempo nummer dat door het gitaarspel van Gary Clark jr. een wat rauw randje krijgt. De sound is weer herkenbaar, iets waar Sheryl blijkbaar zelf ook wel naar op zoek was. “My Main Goal Was To Investigate What Made My Early Songs Strike People As Being Authentic And Original. So For The First Time In My Life, I Made A Point To Sit Down And Really Listen To My Old Records”. Opener ‘Alone In The Dark’ is ook een prima “feelgood” nummer ondanks het feit dat ze zich hier kwetsbaar opstelt over het stuklopen van een relatie. Dat liefde en liefdesverdriet veel gebruikte thema’s zijn horen we ook terug in ‘Long Way Back’ en het catchy en ietwat luchtige ‘Rest Of Me’.

Catchy nummers met een “feelgood-sound”
Halverwege het album staat de titeltrack geposteerd. Op een honky-tonk achtige melodie met een rauw randje wordt het een nummer waarbij stilzitten lastig is. Dit gevoel wordt bij ‘Roller Skate’ nog eens versterkt;  een zeer catchy nummer dat gaat over haar persoonlijke bezorgdheid hoe de jeugd zich tegenwoordig vermaakt. Een en ander verpakt in een melodie die je niet uit je hoofd krijgt. Eén van de sterkste nummers is waarschijnlijk ‘Heartbeat Away’ waar deze Amerikaanse oprecht verontwaardigd klinkt en dat laat ze niet alleen vocaal merken! Op dit laatste album kiest Sheryl vooral voor de uptempo nummers. Alleen ‘Love Will Save The Day’ is een rustig nummer en haalt het niet bij het niveau van de rest van Be Myself. Het laatste deel van het album bestaat uit het lichtvoetige ‘Grow Up’ en ‘Woo Woo’ waarin Sheryl als vijftiger haar blik geeft op hoe de jeugd in de tegenwoordige, moderne tijd omgaat met uiterlijk. (“Everytime I Check My Twitter, Somebody’s Butt Is In My Face”).

Sheryl Crow is terug! De inmiddels 55-jarige is na diverse (muzikale) omzwervingen, stukgelopen relaties (Eric Clapton en Lance Armstrong) en persoonlijke ontberingen (ze overwon kanker) terug en heeft de sound die haar succes bracht teruggevonden. Een prima eigentijds album waarop Sheryl Crow weer herkenbaar klinkt met haar poprock met een vleugje westcoastsound met songteksten die menig actueel onderwerp aanroert. Het album is voorzien van een smaakvol boekje met teksten en foto’s. De repeatknop wordt op dit moment regelmatig ingedrukt. ‘Veel luisterplezier!

Pop / Rock