2015-10-23 07:00:00 • 10 min lezen

Shining - International Blackjazz Society

Shining – International Blackjazz Society

Label: Spinefarm

Eindoordeel: 7/10

Ontwikkeling

Bij opener ‘Admittance’ wordt je even op het verkeerde been gezet omdat het lijkt als Ihsahn hier aan het free-jazzen is geslagen, maar het nummer daarna (‘The Last Stand’) is zo Nine Inch Nails als maar zijn kan. Daar helpt geen enkel saxofoon-intermezzo tegen, hoe interessant die ook klinkt. Het zet de toon voor wat we hier op dit zevende album van de Noren mogen verwachten. Was hun stijl op voorgaande albums nog te definiëren als een soort van progressieve rock meets jazz meets metal, hier op ‘International Blackjazz Society’ is het primair avantgardistische industrial dat de boventoon voert en dan, op plekken, zoals we die kennen van NIN’s ‘The Downward Spiral’. Gezegd moet worden dat de Noren het wel iets meer complex (maar toch vaak dansbaar) houden ten opzichte van wat Trent Reznor plachtte te doen gedurende zijn neerwaartse spiraal, maar toch zijn de overstuurde vocalen die gefrustreerd de microfoon in worden geschreeuwd erg lijkend op die van de eigenzinnige Amerikaan.En dan hebben we het nog niet eens echt over de rest van de muziek gehad.

One sax to rule them all

De saxofoon is eigenlijk de smaakmaker hier en voorkomt dat de plaat in de eerste helft afglijdt in de poel van NIN-klonen die sinds de jaren ’90 met enige regelmaat uit de grond sproten. Het tempo ligt over de gehele linie moordend hoog en de muziek is, op z’n zachtst gezegd, nogal intens. De band breekt voor het eerst echt los uit de schaduw van Reznor in het zeven minuten durende ‘Thousand Eyes’ dat met z’n monsterachtige bass-drum (gespeeld door ex-Leprous trommelaar Tobias Ørnes Andersen) als op een hol geslagen motorzaag op je afkomt. Bijzonder is hier het (kortstondige) gebruik van het mellotrongeluid; een instrument dat zo synoniem is aan prog als zand aan Klaas Vaak. Prog is het nummer sowieso, met name door de maniakale tempowisselingen die de band hier doorvoert. ‘House Of Warship’ refereert terug aan het intro van het album en is een workout voor de saxofonist die hier klinkt als een kruising tussen Ian Underwood en Mel Collins; beiden op hun meest gefrustreerde en sterk doen denkend aan het werk van John Zorn.

De cirkel

Het meest recht-toe-recht-aan nummer hier duurt, grappig genoeg, toch nog zeven minuten en heet ‘House Of Control’. In deze song herkennen we voor het eerst iets van een meezingbaar (of: meebrulbaar) refrein en blijft de band, relatief gezien, aardig binnen de lijntjes kleuren. Het laat je als luisteraar even op adem komen na al het geweld dat daarvoor kwam. Afsluiter ‘Need’ is dan weer NIN ten top en maakt zo het cirkeltje rond waar de band in het midden van het album lekker uit was gesprongen. Ergens wel erg jammer, omdat je aan alles in de instrumentatie hoort dat we hier met een stelletje virtuozen te maken hebben die toch ietwat gevangen (en dus boos) klinken binnen het hoekerige industrial geluid. Ontsnappen doen ze wel middenin het nummer, maar toch is dat te kort en doet het je verlangen dat de mannen juist op deze vrijheid meer ingezet hadden. Wat nu rest is een album dat half gekloond is uit Reznor-DNA en dat half nog steeds erg interessant is voor de meer vrijdenkende jazz-, metal- en progliefhebber. Gezien de progressie ten opzichte van het vorige album bekruipt ons het gevoel dat de toekomst zich meer in die eerste helft zal gaan afspelen en dat voelt als een gemis. Toch behoudt Shining met dit ‘International Blackjazz Society’ een eigen niche binnen het geheel van de Noorse metal en zal ze wellicht alleen de al eerdere genoemde Ihsahn ergens bij haar in de buurt vinden wat dat aangaat. Liefhebbers van de bands die ik in deze review aanhaalde als herkenningspunten wordt van harte aanbevolen dit werk eens te gaan luisteren. Of dit een verbreding is van je horizon of juist een versmalling hangt af van uit welke hoek je komt, maar dat dit album je niet in de koude kleren zal gaan zitten staat in ieder geval wel als een paal boven water.

Dynamic Range Value: DR5

Eindoordeel: 7/10