Label: Frontiers rec.

DOOR SHARMAYN VINKE
2018-03-25 07:00:00 • 2 min lezen

Metal / Rock
7,5

Shiraz Lane - Carnival Days

Shiraz Lane is een hardrockband uit Finland. Hoewel ze zijn begonnen in 2011, bloeiden ze echt op in 2015 nadat de (huidige) line-up volledig geformeerd was. In 2015 kwam hun eerste fivetrack EP uit genaamd Be The Slave Or Be The Change. In 2016 volgde hun debuutalbum For Crying Out Loud. Dit album werd goed ontvangen door fans en critici. Hierop volgde onder andere een grote Europese tour met het Finse Lordi. 2017 hebben ze voornamelijk gespendeerd aan het maken van hun tweede album Carnival Days.

Carnival Days opent met het gelijknamige nummer. Het is gelijk een verassend nummer, want het klinkt heel jazzy. Al wordt het later ook meer een rocknummer. Het vervolg is ‘The Crown’ met een sterke openingsriff en een catchy chorus. Eén van de singles van het album ‘Harder to breath’ is een melodisch hardrocknummer met een metalrand. ‘Gotta be real’ heeft een jaren 80 vibe en er wordt gebruik gemaakt van de saxofoon.

Shiraz Lane wordt beïnvloedt door Aerosmith en dit is bijvoorbeeld te horen op ‘People like us’. De piano in de intro en hier en daar ook in de rest van het nummer geeft het een funky tintje. ‘Hope’ is een power ballad met een bluesy feel. ‘Reincarnation’ is het laatste en het langste nummer. Je krijgt verschillende veranderingen te horen, zoals meer heavy en minder heavy stukken. Als verassing hoor je in het midden een stukje reggae.

Het is een album met veel catchy nummers waarop meegezongen kan worden. Zanger Hannes Kett is gegroeid. Hij lijkt meer controle over zijn stem te hebben. Op het album klinken sowieso mooie vocale harmonieën. Het album is niet heel vernieuwend, maar het klinkt erg lekker en gevarieerd. Ze laten horen wat ze kunnen.

Metal / Rock