2015-04-27 07:00:00 • 3 min lezen

Silje Nergaard - Chain Of Days

Label : OKEH      Eindoordeel : 7,5

De Noorse Silje Nergaard is inmiddels een oude rot in het vak en vooral in de jazz-scene. Opgegroeid in het prachtige Noorse Hamar raakte ze al vroeg kennis met jazz. In 1990 debuteerde ze met Tell Me Where You’re Going en in de jaren daarna groeide ze uit tot een Noorse publiekslieveling en de best verkopende Noorse jazz-artiest. Ook in Nederland is ze een graag geziene gast en gewaardeerd musicus getuige de Edison Jazz Vocal Award voor haar album Darkness Out Of Blue dat in 2007 uitkwam. Tussendoor nam ze ook de tijd om twee albums in haar moedertaal op te nemen. Onlangs kwam haar 15e! album met de titel Chain Of Days uit.

Een iets minder jazzy album Chain Of Days is in Oslo opgenomen, samen met muzikanten waar Silje in het verleden al vaker mee werkte en waarvan ze sommigen tot haar vriendenkring rekent. Het album is niet zo zeer een jazz-album geworden maar meer een easy-listening, softpop album. Zoals zo vaak is ook dit album een beetje van “less is more”. Kortom, vrij rustige, melodieuze arrangementen die een combinatie vormen van jazz, pop, folk en zo nu en dan een vleugje country en wat Noorse volksmuziek. Eén van de opvallende nummers is ‘The Dance Floor’, een duet tussen Silje en de Amerikaanse jazz-vocalist Kurt Elling. Nummers als ‘The Leaving’, ‘A Crying Shame’ en ‘Come Walk Around’ zijn smaakvolle gearrangeerde nummers die lekker wegluisteren zonder dat ze écht spannend worden.

Die ene cover Toch weet Silje wel de aandacht vast te houden. Ze weet een sfeer te creëren die aan de ene kant eenvoud en soberheid uitstraalt maar aan de andere kant een wat chique, gedistingeerd karakter met zich meebrengt. Luister naar het zwoele ‘Those Rainy Nights’ en het heerlijke, wat jazzy aanvoelende ‘Two For The Road’, het genre dat ze als geen ander beheerst. Selje heeft, behoudens die ene cover, alles zelf geschreven. En die ene cover is er niet zo maar een. In het verleden heeft ze met grote namen als Al Jarreau, Pat Metheny maar ook Morten Harket (A-Ha) samengewerkt. Toen ze besloot om een cover op dit album op te nemen was het min of meer zelfsprekend dat het een A-Ha cover zou worden.  Zoals alles op dit album smaakvol is, schotelt Selje ons dan ook een smaakvolle, vrijwel akoestische versie van het prachtige ‘Hunting High And Low’ voor. De in het Noors gezongen afsluiter ‘Morgenstemning’ maakt dit toch wel bijzonder album compleet.

Eindoordeel Smaakvol, stijl. Woorden en kenmerken die je los kunt laten op Chain Of Days. Het is een album dat moet groeien. De eerste indruk van soberheid wijzigt na een aantal luisterbeurten en dan ontdek je de diverse laagjes, de veelzijdigheid en de toch wel karakteristieke stem van Silje Nergaard. Niet out of the box, niets vernieuwends maar wel lekker en kwalitatief goede nummers. Veel luisterplezier.