2016-02-03 07:00:00 • 12 min lezen

Simo - Let Love Show The Way

Label : Provogue / Mascot Eindoordeel : 8

JD Simo is een alom geprezen sessiemuzikant en gitarist. Sinds enkele jaren is hij echter het gezicht en de frontman van de blues rock band Simo die onlangs hun nieuwe album Let Love Show The Way uitbrachten.

Opgenomen in de Big House studio’s.

Let Love Show The Way is geen standaardwerkje geworden. Integendeel, dit uit Nashville, Tennessee, afkomstig trio laat blues rock pur sang horen zoals we dat vooral kennen uit de zeventiger jaren maar dan in de tegenwoordige tijd. Dat is op zich niet zo heel vreemd als we in ogenschouw nemen dat dit album opgenomen is in de Big House Studios, de legendarische opnamestudio van The Allman Brothers Band. In slechts enkele dagen zijn alle dertien (10 reguliere tracks en 3 bonustracks) live opgenomen. Voeg daarbij de typische versterkers en het gitaarspel van JD Simo op de Les Paul-gitaar die nog van Duane Allman is geweest en je komt tot dat ietwat nostalgische, vintage blues rock geluid dat regelmatig tegen hardrock aanschurkt.

Met zijn drieën produceren ze een muur van geluid Het album kent tien reguliere tracks en drie bonustracks. Bij het starten van de opnames in The Big House lag er volgens Simo al een compleet album met materiaal klaar maar men had niet de juiste “vibe”. Ter plekke werd besloten om alle opgenomen nummers aan de kant te schuiven en nieuw, nog niet opgenomen, materiaal in die inspirerende omgeving op te nemen. De heren kozen ‘Stranger Blues’, oorspronkelijk van Elmore James, als dampende opener op Let Love Show The Way; prachtig hoe het nummer met een “fade in” de huiskamer in galmt. Daarna krijgen we het nieuwe materiaal in wat onmiskenbaar als Classic Bluesrock bestempeld kan worden met het gitaargeluid als uithangbord. Adam Abrashoff op drums en Elad Shapiro op basgitaar zorgen voor het ritme en Simo bewijst een geweldig gitarist te zijn met ook een zeer passend stemgeluid.

Drie bonustracks waaronder een “jamsessie” van bijna een kwartier Nummers als ‘Two Timin’ Woman’ en ‘Can’t Say Her Name’ zijn kenmerkend voor het geluid van dit album. Wel hedendaags maar het klinkt alsof het van een oud Led Zeppelin album uit de jaren ’70 afkomstig is. ‘I Lied’ is tijdens de opnames geschreven en gaat over het (gelogen) antwoord dat standaard iedereen geeft op de vraag “Alles OK?”. Iets gestroomlijnder klinkt ‘Please’ waar Simo zijn gitaar als de tweede stem gebruikt en waar ook weer de slide-gitaar alom aanwezig is. Hoogepunt is waarschijnlijk het bijna tien minuten durende epos ‘I’d Rather Died In Vain’ waar Simo fenomenaal gitaarspel laat horen, compleet met de nodige improvisatie. Toch biedt Let Love Show The Way ook ruimte aan een tweetal rustigere tracks. ‘I’ll Always Be Around’ is een onvervalste blues rock-ballad over het vertrek van een geliefde en de afsluiter ‘Today I’m Here’ is de spreekwoordelijke kers op de taart; een prachtig instrumentaal akoestisch stuk van bijna drie minuten. Als bonus krijg je nog een drietal extra tracks waaronder een jamsessie vol met improvisaties van bijna een kwartier en het prachtige, akoestische ‘Please Be With Me’.

Eindoordeel Een fraai staaltje pure blues rock geserveerd op een plateau van improvisatie en virtuoos gitaargeweld. Het geheel klinkt soms wat rauw en ongepolijst maar dat is ook de kracht van dit album. Geen ingewikkelde mixtapes of met schuiven gemanipuleerde songs; het is een echt recht toe, recht aan plaat. Maar wel een luide. Veel luisterplezier.

Simo Live: 9 april : Paradiso, Amsterdam 11 april : Little Devil, Tilburg