2016-11-27 07:00:00 • 12 min lezen

Simple Minds - Acoustic

Label : Caroline / Universal Eindoordeel 8

De band die in de 80’er jaren grootse successen boekte en eigenlijk zichzelf met hun laatste album Big Music weer op de muzikale kaart zette heeft nu een nieuw album uitgebracht, Acoustic. Jim Kerr en consorten vinden zich nogmaals uit.

De comeback van deze wereldband uit de 80’er jaren In 2013 verraste de band Nederland met twee concerten in de HMH en tijdens die beide avonden bleek wel dat de Simple Minds nog steeds springlevend waren en dat Kerr nog steeds de charismatische frontman was. In 2015 was daar het album Big Music dat zeer succesvol was en het was tijdens de bijbehorende tour in 2015 dat gitarist Charlie Burchill en Jim Kerr een semi-akoestische versie van ‘The American’ lieten horen; geen dampende rockversie maar de subtiele variant om zo maar wat te zeggen. Zo ontstond gaandeweg het idee om een album op te nemen met een akoestische benadering en waarbij bekende meezingers in een “stripped-down” versie te horen zijn.

Er is zelfs ruimte voor een cover Het album bevat elf nummers waarbij uiteraard de ene uitvoering verrassender en geslaagder is als de andere. Natuurlijk horen we successen en wereldhits als ‘Alive And Kicking’ ‘Don’t You Forget About Me’ voorbij komen, maar daar zit de verrassing niet. Die zit in bijvoorbeeld de wat uitgeklede versie van ‘Promised You A Miracle’ waar we een ook een bijdrage van K.T. Tunstall (toevallig ook Schots?) horen. Daarnaast zijn ook de uitvoeringen van ‘Glittering Prize’ en ‘New Gold Dream’ de moeite waard omdat Burchill met zijn akoestische gitaar écht het verschil probeert te maken. Ondanks de haast oneindige hoeveelheid eigen songs is er toch ruimte voor een cover op Acoustic; ‘Long Black Train’ horen we voorbij komen. ‘See The Light’ is misschien een logische keuze maar hoogtepunt is waarschijnlijk toch de uitvoering van ‘Somewhere, Somehow In Summertime’.

Eindoordeel In de jaren ’90 bracht elke zich zelf respecterende artiest of band wel een “Unplugged”-versie uit. Sterker nog, MTV koppelde zijn naam er zelfs aan. De hype is over maar door de jaren heen waren er nog voldoende voorbeelden. Acoustic is voor de fan een “must have” en voor de gemiddelde muziekliefhebber een aangename “Best-of”. Persoonlijk wil ik dit album wel graag in de muziekkast hebben want de “stripped-down” uitvoeringen zijn wezenlijk anders en het akoestische tintje klinkt erg aangenaam. Veel luisterplezier.