2014-11-30 07:00:00 • 12 min lezen

Sin7Sins - Purgatory Princess

Sin7Sins – Purgatory Princess

Label: Suburban

Eindoordeel: 6/10

Gothic metal

De Nederlandse gothic metal-band Sin7Sins levert met ‘Purgatory Princess’ haar derde studioalbum af en kreeg daarbij productionele hulp van Dan Swanö. Ook Mark Jansen (Epica, MaYan) grunt hier en daar een deuntje mee, eigenlijk precies zoals je dat verwacht in dit genre waar hoge dameszang (waarvoor hier frontvrouwe Lotus tekent) veelal gecontrasteerd wordt door diepe grunts. Het ‘Belle en Het Beest’-effect zal ik maar zeggen. Het gevaar van het cliché ligt bij deze muziekstroming eigenlijk voortdurend op de loer, want hoe voorkom je als band dat je niet al te zeer klinkt als Within Temptation, Epica, Lacuna Coil en zovele anderen?

Dynamiek

Het antwoord in deze is: niet zozeer.  Het verschil tussen Sin7Sins en deze anderen is dan ook eerder subtiel dan massief. ‘Say What You Want’ is zo’n song waarin de band de dynamiek van haar kunnen opzoekt en waar men van metal naar soundtrack naar een beetje pop laveert. ‘No Tears Left’ doet iets soortgelijks waarbij men zelfs in bijna Evanescence-achtige wateren terecht komt. Eventjes. Ook zijn er hier en daar kleine hints van een iets meer industriële sound, maar dit wordt nergens echt ten volle uitgediept en zo blijft de band vooral met twee benen in het gotische staan. De drummer (vreemd genoeg ontbrekend in de officiële line-up) knalt er driftig op los met veel double-bass en af en toe zou je voor iets meer beheersing zijnerzijds wensen omdat het te vaak als een gimmick voelt en niet als waardevolle toevoeging.

Spanning

En misschien stap ik daarmee wel op de achilleshiel van dit werk. Het is namelijk niet zozeer de invloed maar de eenvormigheid die Sin7Sins hier het meeste nekt. Veel van de nummers kennen dezelfde opbouw waarbij je keer op keer weer weet dat de dubbele bass-drums hun opwachting zullen maken in de refreinen. Ook het tempo ligt in vrijwel alle nummers hetzelfde en zangeres Lotus mag wat mij betreft iets harder werken aan de diversiteit van haar vocalen. Een track als ‘The Great Illusion Of Control’ is wat dat aangaat de uitschieter, juist omdat ze niet het patroon van de andere songs volgt, maar er gewoon lekker pompend op los rockt. Ook de mooie ballad ‘Bittersweet Dreams’ mag in dat kader niet onvermeld blijven. Afsluiter ‘Touch Of Pandora’ tenslotte wijst misschien in de richting die Sin7Sins op zou kunnen gaan in de toekomst, want hier pakt men iets dat op vrijwel de gehele rest van het album ontbreekt: spanning.

Toekomst

Liefhebbers van de muziek van After Forever, Epica en Lacuna Coil moeten deze CD absoluut eens gaan luisteren omdat ze een jonge, aspirerende band laat horen die een grote hoeveelheid vuur in zich heeft en die enkel nog wat moet schaven aan de uiting daarvan. Meer licht en schaduw, meer variatie in de tempo’s en de arrangementen en een drummer die weet wanneer hij moet knallen en wanneer hij dienstbaar moet zijn. Mooie lessen die de band ongetwijfeld in de evolutie naar haar vierde album mee zal nemen opdat ze van de tweede divisie naar de eerste kan. ‘Purgatory Princess’ wijst in ieder geval, zij het voorzichtig, die richting op.

Eindoordeel: 6/10