Heerlijk debuutalbum voor Sink Ya Teeth vol met dansbare Retro-funk

2018-08-01 07:00:00 • 2 min lezen

Dance / Disco / Funk
7,5

Sink Ya Teeth - Sink Ya Teeth

Twee stoere meiden uit het Britse Norwich brachten onlangs hun debuutalbum uit. Gewoon titelloos, plain en tot stand gekomen met niet veel meer dan een basgitaar, een drumcomputer en een synth. Resultaat zijn een tiental dansbare tracks die eigentijds maar ook heerlijk retro klinken.

Label : Hey Buffalo Records

Retro-glazuur
Maria Uzor en Gemma Cullingford leren elkaar via wat gemeenschappelijke vrienden kennen als de band van Gemma een gitarist zoekt. Er is een klik tussen de dames waarbij de gedeelde muziekvoorkeur misschien wel mede bepalend is. De combinatie van dansbare post-punk, DISCO en hier en daar wat industriële muziek vormen de belangrijkste invloeden. In een interview noemen de dames bands als New Order, Talking Heads, Tom Tom Club in een rijtje van bands waarvan de muziek belangrijk is geweest. Strakke baslijnen, samples, beeps, DISCO-beats aangevuld met de nodige elektronica zijn de belangrijkste ingrediënten van hun muziek. En dan is het logisch dat we geen nieuws onder de zon horen maar wel een aangename mix van dit alles, overgoten met wat retro-glazuur

Dansbare funky grooves
Alle kaarten worden bij de opener meteen op tafel gelegd. ‘Freak 4 The Kick’ krijgt door de drumcomputer een solide basis en de rest wordt vormgegeven door de stemmen van Maria en Gemma en de beeps en samples. Vervolgens is daar de inmiddels uitgebrachte single ‘If You See Me’, een nummer dat een heerlijke funky beat heeft die als het ware hypnotiserend werkt. Zo is alles wat we voorbij horen komen wel nieuw maar niet vernieuwend. Tracks als ‘Pushin’ en ‘Substitutes’ doen het absoluut goed op de dansvloer en een nummer als ‘Petrol Blue’ heeft in al zijn eenvoudigheid ook weer iets bezwerends. Overigens doen alle samples en beeps wel weer terug denken aan de jaren ’80. Ook ‘Glass’ (horen we daar nu het intro van Rose Royce’s ‘RR Expres’). De dames hebben het album in hun eigen woningen opgenomen; een echt DIY-album waarover ze zelf ook zeggen: “As a duo it’d be impossible for us to play every instrument live too, so that has contributed to our electronic sound. Live weuse a laptop for main drums and I play live bass Maria plays synth pad and a Korg too, occasionally live snare, depending how far we have to travel wit hall our gear on the train”.

Dit titelloze debuutalbum is meer dan verdienstelijk. Zoals gezegd niet vernieuwend maar de combinatie van alle gebruikte muziekstijlen die door de knallende beats worden vormgegeven is wel een geslaagde. Verder beschikken beide dames over een puntgave stem en verdienen ze een compliment om aan al die retrogeluiden toch weer een nieuwe twist te geven. Veel luisterplezier.

Sink Ya Teeth live:
27 oktober : London Calling Festival, Paradiso

Dance / Disco / Funk