2017-03-15 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Disco / Funk
7.5

Sinkane - Life & Livin' It

Sinkane bracht onlangs zijn vijfde album uit. Met Life & Livin’ It is hij weer helemaal terug met zijn dansbare mix van diverse stijlen waarbij hij zijn Afrikaanse roots niet verloochent.

Frontman van The Atomic Bomb Band!
Hij speelt een combinatie van funk, een vleugje jazz, elektronica, Caribou en dat vermengt met Nigeriaanse en Sudanese funkpop. De centrale vraag is dan natuurlijk; “En Hoe Klinkt Dat Dan?”. Het antwoord hierop is eenvoudig want Ahmed Galab aka Sinkane produceert een funky mix van optimistische, dansbare tracks. Als zoon van twee Engelse geleerden wordt Sinkane in Londen geboren, woont vervolgens een aantal jaren in Sudan voor het gezin zich in de US vestigt. Daar ontwikkelt hij zich veder in de muziek waarbij zijn Afrikaanse roots een (hoofd)rol spelen. Zijn muzikale carrière kent een tweetal sporen; enerzijds is daar de carrière met Sinkane waarvan er inmiddels een zestal albums zijn verschenen; anderzijds kennen we hem als voorman van The Atomic Bomb Band!; een vijftienkoppig gezelschap dat de muziek van de Nigeriaanse Electro-funk artiest William Onyeabor speelt. De opgedane muzikale ervaringen en –invloeden alsmede zijn Afrikaanse roots komen samen in het nieuwe album Life & Livin’ It.

Afro taalgebruik
Opener ‘Deadweight’ is meteen een voorbeeld van die smeltkroes van muziekstijlen die Sinkane als geen ander weet te combineren; reggae, pop, rock en een beetje gospel zorgen voor een zeer aangename kennismaking van dit Life & Livin’ It. Bij single ‘U’huh’ trekt Sinkane verschillende registers open waarbij hij zijn Afrikaanse roots absoluut niet verloochend. Met zijn falsetstem horen we hem in het refrein “Kulu Shi Tamaan” zingen, wat in het Sudanees zoveel als “Alles is fantastisch” betekent. Bij het met D.I.S.C.O. doordrenkte ‘Favorite Song’ herhaalt hij dit kunstje als hij “Ya Zol Ya Zain!” zingt, vrij vertaald “Mijn lieve vriend”. Overigens refereren beide nummers naar de periode dat Gallab in New York als DJ werkt.

Afrikaanse roots komen hoorbaar voorbij
Het album biedt veel variatie waarbij de eerder genoemde ingrediënten altijd en overal aanwezig zijn. Een aardig en verrassend uitstapje is ‘Won’t Follow’; een lekker loom nummer dat als een combinatie klinkt van UB40’s ‘Kingston Town’ en ‘Do You Really Want To Hurt Me’ van Culture Club. Een zonnig nummer met de nodige reggae invloeden. ‘Theme Of Life & Livin’ It’ is een zwoel, sensueel dansnummer met een combi van Italo-DISCO en soul. Klapper van het album is waarschijnlijk ‘Telephone’ dat de gouden tijden van Earth Wind & Fire doet herleven. De hoge falsetstem van Gallab lijkt op die van Philip Bailey en het opzwepende ritme en de blazers doen de rest. Verder biedt het album voldoende variatie om te blijven boeien waarbij bij een nummer als ‘Passenger’ de Afrikaanse roots weer boven komen drijven.

Life & Livin’ It is een vrolijk en levendig album. Alle negen nummers zijn lekker uptempo, dansbaar waarbij Sinkane laat horen prima in staat te zijn om diverse stijlen met elkaar te kunnen combineren. Prima stem, goede muzikanten waarbij alle lof voor de blazerssectie. Zo met de eerste zonnestralen die doorbreken doet dit album verlangen naar die zwoele, warme zomer. Veel luisterplezier.

Sinkane live:
1 april, Sugar Factory, Amsterdam

Dance / Disco / Funk