Prachtige nieuw album Not Somewhere voor Canadese Siskiyou

Label : Constellation Records

2019-06-17 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
8

Siskiyou - Not Somewhere

Ex-Great Lake Swimmers frontman Colin Huebert is terug met een nieuw album met de titel Not Somewhere. We hebben een kleine vier jaar op het vervolg van Nervous moeten wachten en de verwachtingen zijn meer dan aanwezig van de Canadees dit onder de naam Siskiyou dit soloproject vormgeeft.

Lo-Fi achtige sound
Huebert laat er geen misverstand over bestaan. Vanaf de eerste noten van ‘Stop Trying’ horen we hem zichzelf begeleiden op een akoestische gitaar en met zijn haast fluisterende stem weet hij een intieme, breekbare sfeer op te roepen. Vervolgens veranderd de sfeer. Met het wat onheilspellende en Lo-Fi-achtige ‘What Ifs’ trekt de Canadees je als het ware de duisternis. Hoe verrassend is dan ‘Temporary Weakness’ dat voor kippenvel zorg; niet in de minste plaats door de kinderstemmetjes op de achtergrond en het subtiele instrumentarium. Overigens bespeelt Huebert zo’n beetje alle instrumenten zelf.

Spookachtig
Ondanks dit Lo-Fi achtige karakter en het de wat minimalistische productie blijft Not Somewhere boeien. Nummers als ‘Dying Dying Dying (Wake/Wake/Wake) en ‘Untitled 32 (Live Off The Land)’zijn mooi en bij een ‘Unreal Erections /// Severed Heads’ trekt Huebert de nodige registers open en hier horen we dan ook duidelijk de gastmuzikanten zoals Joseph Shabason op de saxofoon. Met het sterk verhalende ‘Nothing Disease’ noemen we waarschijnlijk de beste track. Het is haast een spoken lyric omgeven in een mysterieus en spookachtig muzikaal decor. Die Folk-Noir horen we duidelijk terug op ‘Her Aim Is Tall’ waarbij Huebert ineens laat horen ook de hoge toon te kunnen raken. Na deze officiële afsluiter zijn er nog twee “reprises” te horen waarvan ‘Stop Trying’ in een alternative take inclusief mondharmonica absoluut de moeite waard is.

De albumcover is kenmerkend voor de muziek op Not Somewhere; een wat diffuse foto van een boerderij in een voorbij trekkend Canadees landschap genomen vanuit een rijdende auto. Zo is ook de muziek op dit album dat we het best kunnen plaatsen binnen het Folk en Singer/songwriter genre. Het wat Lo-Fi achtige geluid en het instrumentarium voelen als een warme deken. Not Somewhere is een album dat na enkele luisterbeurten steeds meer glans krijgt. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter