2016-02-01 07:00:00 • 10 min lezen

Sivert Høyem - Lioness

Label : RTBE F-L GROOVE / Rough Trade Eindoordeel : 8

De naam Sivert Høyem associëren we nog steeds met de succesvolle rockband Madrugada uit Noorwegen. Dat deze Noorse singer/songwriter inmiddels een succesvolle carrière heeft opgebouwd bewijst hij met het deze week uitgekomen vijfde solo album met de titel Lioness.

Een wereldster in Noorwegen Høyem kennen we natuurlijk als zanger van de rockformatie Madrugada die veel lof oogstte met het album Industrial Silence. Na het overlijden van één van de bandleden in 2007 besloot de band te stoppen. Høyem ging solo verder maar daarnaast heeft ook nog zijn bijdrage geleverd aan de formatie The Volunteers waarmee hij ook nog enkele albums uitbracht. in zijn solo carrière is Lioness nu zijn vijfde album en opvallend is dat het maar anderhalf jaar na het goed ontvangen Endless Love (2014) wordt uitgebracht. In zijn eigen Noorwegen is Høyem een wereldster en bereikten zijn albums steevast de hoogste notering in de hitlijsten; voor de rest van de wereld is Høyem nog een redelijk onbekende. Daar moet met het zeer toegankelijke en veelzijdige Lioness verandering in komen.

De bariton-achtige stem is één van zijn handelsmerken Eén van de meest opvallende kenmerken is natuurlijk het diepe, donkere baritonachtige stemgeluid van de Noor. Als we de eerste klanken van ‘Sleepwalking Man’ beluisteren worden we weer aan dat warme geluid herinnerd en omarm je als vanzelf dit album. De voormalige frontman van Madrugada schakelt moeiteloos over naar de mainstream-popmodus met nummers als ‘Fool To Your Crown’ en het lieflijke duet ‘My Thieving Heart’met de Noorse Marie Munroe. Dat duet vormt eigenlijk een soort natuurlijke tweedeling van het album. In dat eerste deel vinden we ook de titelsong terug en bewijst Høyem ook zo af en toe een wat hogere noot aan te kunnen.

Credits gaan ook naar de bandleden Het tweede deel van het album, dat aanvangt met het wat stevigere V.O.I.D., is wat dreigender en zorgt voor wat donkere lijntjes die buiten de kaders van het eerste deel tekenen. ‘The Boss Bossa Nova’ is een prachtig uptempo uitstapje naar de pop rock uit de 80-er jaren terwijl Høyem bij ‘Oh Spider’ een onvervalste rockballad neerzet. Overigens gaan de credits van het geluid van dit album niet alleen naar hem want Høyem wordt op Lioness wederom bijgestaan door enkele van zijn vaste bandleden zoals gitarist- toetsenist Christer Knutsen, bassist Øystein Franzvåg en drummer Børge Fjordheim. Bij de afsluiter ‘Silences’ is de vraag of dit een compleet nieuw nummer is of is dit een hommage aan Berlin’s grootste hit ‘Take My Breath Away’.

Eindoordeel Lioness gaat wederom de nummer-1 positie innemen in Noorwegen. Of Sivert Høyem nu eindelijk een Europese en misschien wel een wereldwijde doorbraak gaat krijgen is de vraag. Lioness is wel waarschijnlijk het meest veelzijdige album tot op heden en beschikt over alle ingrediënten voor die gewenste doorbraak. Een popalbum dat naar mate het aantal luisterbeurten stijgt, je niet meer loslaat. Een aanrader! Veel luisterplezier.

Sivert Høyem live: 15 maart : Paradiso, Amsterdam 16 maart : Vera, Groningen