2017-02-03 07:00:00 • 3 min lezen

Skunk Anansie @ AFAS Live!

Skunk Anansie – Anarchytecture Tour 2017 Locatie: Afas Live Datum: 2 februari 2017

Het is alweer ruim 22 jaar dat Skunk Anansie de podia veroverde. Dat willen ze dan ook graag laten weten. Het is een soort voorloper op het toekomstige jubileum. De vele fans zijn naar het Afas Live gekomen om het spektakel van Skin en de band te bewonderen. Hoewel zangeres Skin eind vorig jaar nog haar ongenoegen uitte op de Nederlandse taxis op Schiphol was ze nu wel vol lof over de fans die nog steeds in grote getale naar de hoofdstad waren gekomen. Het was zeker de moeite waard. Geen festival optreden maar een volledige show met prachtige led screens waar vele video projecties op plaats vonden. Het podium was zo ingericht dat de band in een wisselt decor stond te spelen. Dit alles ter ondersteuning van het nieuwe album “Anarchytecture”, een mix van anarchie en architectuur is wel passend voor deze band. De energieke band had goed over de show na gedacht zodat het 2 uur durende spektakel boeiend bleef. In jas kwam de zangeres op (“And Here I Stand”) om dit te ontdoen waardoor er een glitterpak onder vandaan kwam waardoor het licht in deze glitters reflecteerde in het nummer ‘Intellectualise My Blackness”. Vol energie beweegt Skin zich over het podium. Ze zoekt het publiek op en is niet bang om zich uiteindelijk tijdens “Little Baby Swastikkka” in de menigte te mengen. Het is mooi om te zien hoe de muzikale periode van de band wordt weergegeven. De stevige rock van weleer veranderd langzaam in de dancesound van nu. Met “Love Someone Else” en “Without You” wordt de rockzaal met inbreng van het licht veranderd in een dancehal. Natuurlijk is er bij Skunk Anansie ook een politiek getint onderdeel te vinden. Of het nu gaat om nieuwe songs “Death To The Lovers” of “Yes It’s Fucking Political”. Met “God Loves Only You” wordt een oproep gedaan om religie overstijgend te denken. Binnen de set weten ze de hits “Hedonism” en “Weak As I Am” te plaatsen. Een goede set omdat mensen die hiervoor zouden komen dan weg kunnen. Maar de show en power van de band was zo energiek dat niemand het pand eerder verliet en kon genieten van de nieuwe songs. Een van de betere concerten van Skunk Anansie die ik heb gezien.