2014-12-02 07:00:00 • 11 min lezen

Slipknot - .5: The Gray Chapter

Slipknot – . 5: The Gray Chapter Label: Warner Eindoordeel: 8

De titel geeft meer weg dat het zo op het eerste gezicht lijkt. De clowns van de rock hebben zware en donkere tijden achter de rug. Het overlijden van bassist en mede- oprichter Paul Gray heeft de band hard geraakt. Het laatste album “All Hope Is Gone” kreeg een andere lading na dat Paul was in september 2012 werd gevonden, omringd door pillen en injectienaalden. Het verlies van drummer Joey Jordison die naast Slipknot in Murderdolls speelt en bij Metallica inviel, verliet de band na het verlies van Paul. Een drummer en bassist zijn als een tandem dat de spil is van een band. Dit kon hij niet meer opbrengen en doet een stap terug met als mededeling dat hij de band niet definitief verlaat. Gitarist Jim Root blijft en tourt tussendoor men zijn andere band Stone Sour. De stevige bombastische rock van Corey Taylor en zijn 8 medemuzikanten, zijn ze altijd een graag geziene gasten op de rock en metal festivals. Ergens is het erg lachwekkend door de maskers (met ieder een eigen betekenis) en de gekkigheid dat op het podium wordt gebracht. Anderzijds staat het als een huis, is het super strak en wordt de metal vermengd met melodische rock, draaitafels samples en mee te zingen koortjes en refreintjes.

Het album begint dan ook hartverscheurend met “With my face against the floor, I can’t see who knocked me out of the way”. Waarna een poging wordt gedaan om je bijeen te krijgen en verder door het leven te gaan als dat lukt. De dubbelzinnige tekst dat een inleving kan geven hoe Paul is gestorven en/ of hoe deze band zich moest oprapen om verder te kunnen. Het verzamelalbum “Antenna’s to Hell” gaf de band lucht om hier rustig mee om te gaan en elkaar in de tour van 2013 te hervinden. Dat is gelukt dan ook gelukt om het 5de album tot een eind te brengen. De reactie van deze periode is helder; hard en meedogenloos. Het album kent de uiting van frustraties ino.a. “The Devil in I”, “Skeptic” en “Lech” terwijl de overdenkingen worden gemaakt in “Goodbye” en “If Rain Is What You Want”.

De deluxe uitvoering kent 2 bonustracks “Override” en “The Burden” De band staat op 1 februari (supportact Korn) met “Prepare to Hell” tour in de HMH te Amsterdam en op de festivals in Europa deze zomer waaronder Fortarock te Nijmegen en Graspop te Dessel (Be).