Slipknot – We Are Not Your Kind

Label: Roadrunner / Warner

2019-08-08 07:00:00 • min lezen

Metal
8

Slipknot – We Are Not Your Kind

Het is inmiddels 5 jaar geleden dat de Amerikaanse rockact Slipknot een aangrijpend album op de markt bracht. Het album .5 The Gray Chapter was opgedragen aan de bassist Paul Gray. Hij overleed in 2010 en dat had nogal wat impact binnen de band.
Nu heeft Corey Taylor de band weer op de rit.

Wanneer dit album klaar ligt om uitgebracht te worden en de tour van start kan gaan, overlijd de dochter van drummer Shawn (Clown) Crahan en is er weer een donker hoofdstuk in de band dat een litteken meebrengt.

Onlangs speelde de band toch op het Belgische Graspop waar men de openingstrack ‘Unsainted’ (intro Insert Coin even daargelaten) al ten gehore bracht. Met nieuwe maskers op worstelt de metalband nog steeds met de dood in bijvoorbeeld ‘Death Because of Death’. Het is ook niet geheel vreemd, aangezien Paul Gray samen met de voormalige drummer Joey Jordison verantwoordelijk waren voor de klankkleur en de basis voor de songs op de eerste albums, staat de band eigenlijk nu voor het eerst er alleen voor. Dit brengt nieuwe input van nieuwe bandleden en invulling over wat de historie met de band heeft gedaan. Dit krijgt als gevolg dat de band wat meer gaat experimenteren met de songs. Zoekend naar de nieuwe balans. Van de metal zangpartijen van ‘Critical Darling’ naar rappende verhaalpartijen van ‘Nero Forte’ of vervolgens intens ‘A Liar’s Funeral’ te zingen. Het gaat er vooral intens aan toe. De heerlijke drumritmes van o.a. ‘Spiders’ en de metalbeats gaan gepaard met heerlijk snelle riffs zoals we dit van de heren kennen. Wat je ook van van de clownerie denkt, het blijft een band waar je van geniet zowel live als op plaat.

Metal