Prachtig innemend album van Canadese singer/songwriter Slow Leaves

2018-02-28 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Indie / Pop / Singer-songwriter
8,5

Slow Leaves - Enough About Me

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Althans, dat blijkt al heel snel als je naar het nieuwe album van Slow Leaves luistert. Vanaf de hoes kijkt de Canadese zanger/songschrijver Grant Davidson je wat droevig aan als het album aftrapt met de titelsong. Vanaf de eerste noot hoor je de aangename, warme klanken uit de luidspeakers komen. Davidson beschikt over een prettige, wat donkere stem en om zich heen heeft hij enkele muzikale vrienden verzameld met wie hij al jaren werkt. Ook Davidson zingt over universele thema’s als onbereikbare liefdes, verbroken liefdes en de schoonheid van de vrouw. De titelsong ‘Enough About Me’ is werkelijk prachtig en heerlijk in balans; een sfeervolle, ietwat melancholische compositie over die vervlogen liefde (“Enough Abut Me, What About You?”). De tweede stem van Natalie Bohrn zorgt voor de spreekwoordelijke “finishing touch”.

Label :  Make My Day /Manitoba Film & Music

Op zoek naar woorden
De soepele Indiefolk die Davidson weet neer te zetten krijgt bij ‘Careless And Serene’ een wat countryachtig tintje en door de subtiele Americana-elementen wordt ‘Piece Of Advice’ in de etalage gezet. Davidson loopt al een tijdje mee en heeft al meerder albums uitgebracht, zowel onder zijn eigen naam maar ook onder Slow Leaves. Met dit album wil hij naar eigen zeggen eigenlijk terug naar de sfeer van de California country-folk uit de jaren ’70 waarbij je het gevoel hebt een album uit die tijd in je ouderlijk huis gevonden te hebben. In het eerste deel van het album is de innemende semi-akoestische ballad ‘How Do I Say’ opvallend. Een nummer dat uit vervlogen muzikale tijden lijkt te stammen en waar Davidson op zoek gaat naar woorden om een aantrekkelijke vrouw te kunnen beschrijven. (How do I tell you what I need you to / know? How do I say these words to you? / When I saw you on the boulevard you turned my way / I was caught off guard, the whole world disappeared). Voeg daarbij Julie Penner op viool en je krijgt een nummer dat smaakt als wijn met een perfecte afdronk.

Canadese troubadour
Zo weet Davidson een plaat te creëren die heerlijk harmonieus is, toch variatie biedt en waarbij je zonder het te beseffen wordt meezogen in de smaakvolle Indiefolk van deze Canadees. ‘Slow Leaves’, met violiste Julie Penner als tweede stem is even eenvoudig als doeltreffend en bij ‘Moth’ gaat Davidson helemaal terug naar de basis van het bestaan van een singer/songwriter. Een prachtige akoestische ballad waarbij het opvallend is hoe hoog de Canadese troubadour eigenlijk kan zingen. Bij ‘Perpetual Sleep’ is dan weer de “twang” een opvallend element, evenals bepaalde gitaarriffs. Afsluiten doet Grant Davidson in stijl want met ‘Long Goodbye’ levert hij op dit nieuwste album nog één keer dat kunstje; een prachtig nummer schrijven waarbij je heerlijk weg kunt dromen.

Enough About Me is zo’n plaat die het als achtergrondmuziek bij een fijn gesprek goed doet maar evengoed een echte luisterplaat is. Zo’n plaat die niet verrassend of opvallend is, maar wel steengoed en die in het bovenste segment van dit genre thuishoort. Een album in de buitencategorie vol met subtiele, innemende liedjes met een persoonlijke touch. Veel luisterplezier.

Folk / Indie / Pop / Singer-songwriter