Nieuw muzikaal hoofdstuk voor Smoke Fairies

Label : Year Seven Records

2020-02-10 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Rock
8,5

Smoke Fairies - Darkness Brings The Wonders Home

Sinds het debuutalbum Strange The Things uit 2006 heeft Smoke Fairies een meer dan respectabele carrière opgebouwd. Hun laatste album heeft de titel Darkness Brings The Wonders Home gekregen en wederom weten Katherine Blamire en Jessica Davies te verrassen.

Rock
Een wat groezelige gitaarriff opent de etherische opener ‘On The Wing’ met een straffe baslijn als onderlegger. Op het moment dat de prachtige stemmen van Jessica Davies en Katherine Blamire invallen eisen de twee dames de hoofdrol op, maar toch. De toon voor dit zesde album is gezet want bij de ‘Elevator’ is dat gitaargeluid dat toch wel tegen rock en grunge aan schuurt ook weer prominent aanwezig. Daar zit ook wel de kracht van dit nieuwe album van de Smoke Faries want je kunt duidelijk horen dat ze weer een nieuwe ontwikkeling hebben doorgemaakt sinds Wild Winter uit 2015. Verder wordt al snel duidelijk dat ze het Folk-achtige geluid dat we van hun beginperiode kennen definitief achter zich gelaten hebben. Vervolgens worden bij ‘Disconnect’ de nuances wat verlegd; de puntige rock verplaatst zich iets meer naar de achtergrond maar daarentegen excelleren de beide dames met hun stemmen die een ongelofelijk bereik hebben.

Donker karakter
Zowel Jessica als Katherine hebben de gave hun stemmen op een soort van meditatieve wijze te hanteren. Iets wat bij de wat meer ingetogen nummers als ‘Left To Roll’ en ‘Coffee Shop Blues’ tot uiting komt. Dat de beide dames tekstueel ook aardig uit de voeten kunnen blijkt wel uit een passage als “you’re like a chocolate rabbit, you’re hollow inside; you leave me unsatisfied”, een zin uit het ietwat spottende ‘Chocolate Rabbit’. Maar muzikaal blijft het album boeiend, of we nu nar het dromerige ‘Don’t You Want To Spiral Out Of Control?’ luisteren of naar de single ‘Out Of The Woods’. De beide zangeressen weten terecht de aandacht te trekken en het wat donkere karakter van het album past als nooit te voren. Bij de afsluiter ‘Super Tremolo’ wordt nog één keer het wat stevigere gitaarwerk als troefkaart uitgespeeld.

Het is knap hoe de dames de opbouw van het album bepaald hebben. Waar plaatsen we welk nummer en hoe houden we die spanningsboog door het hele album voelbaar. Jessica en Katherine hebben die puzzel opgelost en de combinatie van hun prachtige, etherische en mysterieus klinkende stemmen met de wat groezelige gitaarsound blijkt te werken. Elke luisterbeurt levert weer nieuwe ontdekkingen op. Veel luisterplezier.

Pop / Rock