2019-03-01 07:00:00 • 3 min lezen

Funk / Pop / Soul
8

Smoove & Turrell - Solid Brass 10 Years Of Northern Funk

Het “Funk”-collectief Smoove & Turrell bestaat 10 jaar. Om dit jubileum te vieren is er nu het compilatiealbum Solid Brass – 10 Years Of Northern Funk uitgebracht met ook twee nieuwe tracks.

“Northern Funk”
Het verhaal van Smoove & Turrell begon in 2008, ergens in Gateshead, een stadje in de buurt van Newcastle in het Noorden van Engeland. Producer Smoove (=Jonathan Watson) en toetsenist Mike Porter doen muzikaal al het een en ander als ze toevallig zanger John Turrell horen zingen. Vanaf dat moment is Smoove & Turrell een feit al is de samenstelling bij liveoptredens uitgebreider als ze een totale band vormen. De Britse formatie brengt naar eigen zeggen “Northern Funk”, een meer dan aanstekelijke muziekstijl die we het best kunnen omschrijven als een combinatie van Funk en zwoele soul uit het Noorden van Engeland uit de jaren ’60 en ’70. In Engeland zijn ze een begrip en waren bijvoorbeeld al onderdeel van de line-up van Glastonbury en ze tourden met Chic.

Yazoo cover
Dit album neemt je mee in de carrière van de band die in de afgelopen jaren een vijftal albums heeft opgeleverd en zijn uitgebracht op het onafhankelijke Jalapeno muzieklabel. Natuurlijk zijn nummers als ‘Slow Down’, ‘Beggarman’, ‘Have Love’ en het ”funk ’n brass” ‘You Don’t Know’ opgenomen in de tracklist. Ook hun versie van de oude Yazoo-hit ‘Don’t Go’ mag op dit album niet ontbreken. Alle 18 nummers zijn heerlijk funky en dansbaar waar ook de blazers alom aanwezig zijn. Ook kent het album nog twee nieuwe tracks; ‘I’m A Man’ en ‘Give It Back’ sluiten naadloos aan bij hun eerdere releases.

Een prima overzicht van de afgelopen tien jaar waarbij de nadruk ligt op de heerlijk swingende combinatie van funk en soul. De sound waar we waarschijnlijk allemaal vrolijk van worden. Veel luisterplezier.

Funk / Pop / Soul