Smoove & Turrell - Stratos Blue

Label : Jalapeno Records

2020-06-14 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Disco / House
8

Smoove & Turrell - Stratos Bleu

Na de heerlijk dansplaat Solid Brass : Ten Years Of Northern Funk is het duo Smoove & Turrell uit Newcastle terug. Stond de vorige plaat nog in het teken van even achterom kijken op hun carrière, met de nieuwe plaat Stratos Bleu zetten ze weer een nieuwe stap voorwaarts in de Dancemuziek.

Mash-up van Dancemusic
Het duo opent met een heerlijke DISCO track ‘Do It’ waarbij de gitaar à la Chic en de scratchmomenten  de spreekwoordelijke kersen op de taart zijn. De toon is gezet en als we vervolgens getrakteerd worden op het groovy en uiterst dansbare ‘It Ain’t Working’ is nu al de overtuiging dat we hier met één van de zomerhits van 2020 te maken hebben. Zanger John Turrell en dj Smoove (Jonathan Scott Watson) hoeven zichzelf niet meer te bewijzen want in het afgelopen decennia hebben ze al laten zien en horen dat ze uiterst dansbare platen kunnen maken waarbij ze diverse stijlen met elkaar verwijzen. Als ‘Elgin Towers’ weer wat meer richting Soul neigt dan is ‘This Time’ weer meer richting House en met een belangrijke bijdrage van vriend Mike Porter op keys nemen ze ons met ‘Never Wanted You More’ weer terug naar de jaren ’90.

Floorfiller
Halverwege dit zesde album is daar ineens ‘Still Don’t Know’, een onvervalste floorfiller met een ongekende beat waarbij stilzitten nagenoeg onmogelijk is. Als je als DJ je publiek de dansvloer op wilt krijgen dan gaat je dat met deze track zeer zeker lukken. Op het soepele ‘It’s You’ zijn de blazers wat verrassend terwijl ‘EP’ verrassend timide begint. Het was vooral Turrell wilde met dit nieuwe album wat nadrukkelijker terugkeren naar de Chicago House uit de jaren ’90, iets wat je al luisterend gaandeweg makkelijk kunt herkennen en als een soort van rode draad door het album loopt. Ook de laatste twee nummers ‘Fade Away’ en het wat zwoele ‘Talk About Nothing’ passen naadloos in de tracklist.

Stratos Bleu is een logisch album dat perfect past in de discografie van het Britse duo Smoove & Turrell. Een wederom ijzersterke productie die met aandacht tot stand is gekomen net als de eerdere albums die door de beide heren als Northern Funk worden omschreven. De combinatie van diverse Dance-stijlen met vaak die funky beats en slimme samples zorgen voor een aanstekelijke mash-up. Kortom, koop dit album, stop het in je speler, druk op “Play” en draai de volumeknop naar standje 10! Veel luisterplezier.

Dance / Disco / House