Grim Town mooi tweede album voor SOAK

LAbel : Rough Trade Records

2019-05-03 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

SOAK - Grim Town

In 2015 maakten we kennis met Bridie Mond-Watson. Haar debuutalbum Before We Forgot How To Dream was een mooi, sfeervol en persoonlijk album over hoe de Noord-Ierse singer/songwriter met haar homoseksualiteit omging tijdens haar adolescente periode in haar woonplaats Derry. Nu, vier jaar later, is ze een volwassen vrouw en neemt ze ons mee naar Grim Town, haar tweede album.

Een denkbeeldig dorpje of stadje
Grim Town is eigenlijk een grapje. Een zinnetje dat de Noord-Ierse samen met haar vrienden gebruikt als ze iets “a big shit” vinden. Grim Town is het denkbeeldige dorpje dat SOAK creëert waar hoop en dromen vervliegen en dat zelfs een eigen spoorwegmaatschappij kent. Het album opent met ‘All Aboard” waar we eigenlijk de aankondiging van de treinreis horen….: “Welcome aboard the southbound Lassitude 432 to Grim Town / If you are standing, please continue to stand / There are no additional seats / Please note, this train is for the following categories of passenger only / Recipients of universal credit or minimum wage / The lonely, the disenfranchised, the disillusioned, the lost, the grieving / Those who are unmedicated and have salaries or pension plans / Should vacate the carriage immediately”. Iedereen aan boord? Dan kan de treinreis door Grim Town beginnen!

Volwassen geworden
‘Get Set Go Kid’ is eigenlijk de echte opener en door de vele tempowisselingen erg interessant en je nieuwsgierigheid naar de rest van het album wordt alleen maar geprikkeld. Vervolgens is daar het eveneens ijzersterke ‘Everybody Loves You’, waarbij Bridie ook tekstueel zich niet onbetuigd laat. Zo is dit album meer dan aangenaam en weet de Noord-Ierse ons ook te verrassen met gewoon goed in het gehoor liggende popliedjes. Stil blijven zitten bij ‘Knock Me Off My Feet’ met dat catchy refrein is lastig en ook nummers als ‘Maybe’ en Déjà Vu’ zijn prima popliedjes en luisteren makkelijk weg. De Noord- Ierse singer/songwriter is volwassen geworden en in het geheel niet bang om ons mee te nemen in haar persoonlijke leven. ‘Fall Asleep / Backseat’ gaat over de paniekaanvallen die ze had als gevolg van haar ouders scheiding en zo krijgt het album absoluut een persoonlijke en diepere lading.

Mooie gevoelige ballads
Bij een wat lichtvoetig klinkend nummer als ‘Life Trainee’ spiegelt ze ons allemaal nog eens de levenslessen van het leven voor en laat ze nog eens horen over wat voor uitzonderlijke stem ze eigenlijk beschikt. Met ‘YBFTBYT’ ("You've been forgetting to brush your teeth) hoor je de pijn en weet ze op indringende wijze dit kleine nummer tot in je haarvaten door te laten dringen. Ook de piano-ballad ‘Crying Your Eyes Out’ klinkt indrukwekkend en bij ‘Missed Calls’ klinkt Bridie misschien wel breekbaarder dan ooit. De reis die in de opener ‘All Aboard’ werd aangekondigd eindigt met de optimistische afsluiter ‘Nothing Looks The Same’ waar we Bridie horen zingen ”It’s Different Since I Came / My Feelings Re-arranged / Now I’ve Changed The Frame / Nothing Looks The Same”. De laatste halte van de treinreis is bereikt!

Grim Town is origineel, gevarieerd en zit muzikaal en tekstueel erg goed in elkaar. De muzikale “treinreis” brengt je langs diverse muziekstijlen waarbij de invloeden uit de jaren ’80 voelbaar zijn, maar ook langs prachtige gevoelige ballads. Na vijftien nummers eindigt de treinreis op zijn eindbestemming. Een heerlijk album en een aanrader die door de mooie verpakking incl. alle songteksten nog meer glans krijgt. Veel luisterplezier.

SOAK live:
20 mei : Bitterzoet, Amsterdam

Pop / Singer-songwriter