2014-11-23 07:00:00 • 8 min lezen

Soen - Tellurian

Soen - Tellurian

Label: Spinefarm

Eindoordeel: 7/10

Same old, same old

Soen, het bandje van Opeth-drummer Martin Lopez, levert met ‘Tellurian’ haar tweede album af en ook deze keer is het weer Tool, Demians, Katatonia en Opeth wat de klok slaat. Complexe, gelaagde muziek, technisch perfect uitgevoerd en emotioneel gezongen door Joel Eklöf. Wat blijft missen is identiteit en daardoor voelt ‘Tellurian’ toch een beetje als wel heel erg bekend. En, gezien het aanwezige talent in de band, blijft dat een gemis.

Accenten

Op z’n eigen merites genomen is ‘Tellurian’ een door stevige drums en ronkende bass-lijnen gedomineerd werk waardoor een loodzwaar firmament wordt gestort waarop de melodische zanglijnen een prima contrast vormen. Daardoor is het agressieve net iets minder agressief en is het zoete net iets minder zoet. Rare maatsoorten en plotse breaks zijn aan de orde van de dag waardoor de songs meer op exercities lijken dan op liedjes. Muzikanten zullen er van smullen. Toch is de band hier op z’n sterkst als er wel liedjes met kop en staart voorbij komen (‘Koniskas’). Dan schijnt er ook iets van eigen nuance door en zelfs een beetje jazz (!). De mastering op dit album laat helaas veel te wensen over en alleen in een track als ‘The Words’ heb je als luisteraar weinig tot geen last van het feit dat alle instrumenten maximaal naar voren zijn gehaald. Het haalt veel van het ‘licht en schaduw’ uit de dynamiek waardoor het album veelal als een muur van geluid luistert. Wanneer leren die mastering-engineers dat nu eens?

Meer van...

Liefhebber van dit type prog doen er slechter aan dan dit nieuwe album van Soen eens te proberen. Niet voor nieuwe inzichten, maar wel voor een prettige aanvulling op wat al bekend was. Voor wie prog toch echt progressief dient te zijn is ‘Tellurian’ wellicht niet de deze maand aan te schaffen CD. Hopelijk vindt Soen op haar volgende CD wat meer van zichzelf en wat minder van anderen. Het genre (en de band) zou er wel bij varen.

Eindoordeel: 7/10