Sohnarr - Coral Dusk

Label : LABELS P PIAS B

2020-05-21 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
8

Sohnarr - Coral Dusk

Twee jaar geleden verliet Patricia Vanneste Balthazar, één van de toch wel toonaangevende bands in België. Naar veertien jaar was het tijd om aan een soloproject te gaan beginnen. Echte kaders waren er nog niet en er volgden een aantal projecten, waaronder Driftwood, maar het duurde tot afgelopen zomer voordat Sohnarr het daglicht zag.

Eenzaamheid en kwetsbarheid
Eind 2018 trok de Belgische naar Scandinavië om daar inspiratie op te doen tussen de prachtige herfstlandschappen. In het desolate landschap van Noorwegen en Zweden vond ze haar connectie met de natuur. Qua apparatuur had ze een tweetal violen, een laptop, een mic en een keyboard meegenomen maar dat was blijkbaar meer dan genoeg om inspiratie op te doen. Sterker nog, in die die zes ietwat eenzame weken kregen haar muzikale ideeën als vanzelf vorm. Dat gevoel van eenzaamheid én kwetsbaarheid was zo bijzonder dat Patricia besloot om die composities in al zijn puurheid daar op te nemen en uiteindelijk in België af te mixen.

Een prachtig muzikaal boek
Coral Dusk is een bijzonder album geworden. De acht nummers vormen één lang verhaal en sommige nummers zijn instrumentaal, andere zijn voorzien van tekst en soms zijn het alleen klanken die Patricia ons toevertrouwt. Daaromheen creëert de Belgische een muzikaal landschap waar natuurlijk de viool een belangrijk instrument is. De instrumentale opener Östmark wordt in drie minuten knap opgebouwd. Vervolgens is daar met ’11.10’ één van de hoogtepunten; de stem van Patricia begeleidt door viool en piano in een prachtige compositie zorgen waarschijnlijk voor kippenvel. Vervolgens is er met ‘Radar’ een track die wat meer vaart kent; gestuwd door wat elektronische impulsen en een diffuse beat krijgt haar stem toch weer dat zweverig karakter. Centraal op het album staat het bijna zeven minuten durende instrumentale ‘The Mermaids of Bergsjon’ waarop Patricia met haar viool op een haast sprookjesachtige wijze haar opgedane indrukken vorm geeft. Het wat Ambient-achtige ‘Playing Hard To Get’ is een ruime opmaat voor het prijsnummer ‘Melomania’ dat een kleine tien minuten aantikt. Vanuit een ingetogen, minuscuul repeterende beat wordt dit nummer indrukwekkend opgebouwd met hier en daar wat gezonden flarden tekst én halverwege de misschien wel onvermijdelijke vioolsolo. Als Coral Dusk een boek zou zijn kunnen we de afsluiter ‘Tiptoe’ beste als epiloog omschrijven; piano en viool zorgen voor een ingetogen, gevoelige eind van dit meer dan geslaagde soloalbum.

In de wereld van Spotify en afspeellijstjes is Coral Dusk een verademing. Een album dat je eignelijk ook als album moet luisteren want het voelt als een aaneenschakeling van acht verhaaltjes verpakt in een soort van etherisch klinkende Folk. Een mooie, desolate verrassing. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter