2016-01-17 07:00:00 • 7 min lezen

Southside Johnny & the Asbury Jukes – Soultime!

Southside Johnny & the Asbury Jukes – Soultime! Label: Leroy Records/ Bertus Eindoordeel: 8

Met een doorleefde stem en een band dat de oorsprong kent van Bruce Spingsteens E street band, komt Southside Johnny (John Lyon) nu met een soul album. Little Steven van Zandt is een van de oprichters van The Asbury Jukes en produceerde de eerste albums van Southside Johnny, voordat hij definitief naar de E Street band vertrok. Overigens produceerde Little Steven nog wel de albums van Southside Johnny. Het laatste album van Southside Johnny was een live album, waarbij het debuutalbum van Little Steven “Men Without Woman” werd vertolkt. Hij laat er geen gras over groeien. De openingstrack “Spinning” is direct raak. Lekker uptempo, blazers en een bluessoul sausje. Waarna het blues rockende soul “All I Can Do” je mee sleept in deze plaat. Daar waar James Brown als het ware de blues in duikt, brengt Southside Johnny deze werelden op deze tegengestelde wijze bij elkaar. De lekkere uptempo songs als “Looking for A Good Time” en “Klank” maar ook het meeslepende ballad a la Tom Waits Words Fail Me mag er zijn. Het album Grapefruit Moon uit 2008 bestaat uit covers van Tom Waits dus deze stap is dan ook snel gemaakt. Het is niet alleen dat Southside Johnny cover albums maakt om deze musici te eren, maar gewoon omdat hij het heerlijk vind om deze muziek ten gehore te brengen. Dat is ook de kracht van deze band. Men doet gewoon wat men het leukste op dat moment vind. "Ain’t Nobody Bizness" sluit hierbij naadloos op aan.

Southside Johnny and the Asbury Jukes zijn te zien 1 mei Muziekgieterij te Maastricht 3 mei Tivoli / Vredenburg te Utrecht 4 mei Paard van Troje te Den Haag 6 mei Moulin Blues Festival te Ospel 15 mei Ribs & Blues Festival te Raalte 16 mei Paradiso te Amsterdam