Space Elevator - II

Label: SPV / Steamhammer

2018-07-13 07:00:00 • min lezen

Rock
8

Space Elevator - I & II

Wanneer je sky high wil gaan dan heb je wel een space elevator nodig. De Engelse band denkt er net zo over en gaat met een dubbele dosis van start. Met The Duchess als frontvrouw en zangeres weet ze haar bandleden Brian Greene, Chris Maguire en David Young onder de duim te houden.

Het rockend kwartet doet denken aan Pat Benatar, Heart of Fiona. Het past in het rijtje van de rockacts met een aansprekende zangeres. De melodieuze rock is direct pakkend met ‘We Are  the Losers’. Het refrein is pakken de geestig, maar vooral US commercieel getint. Het Loneliness of Love is rechtstreeks geleend van REO Speenwagon of een Loverboy song. Maar ja die kent dat tegenwoordig nog. Dus de band ruikt nieuwe kansen.
Met een prachtige rockstem weet ze met  ‘Move On’ een passende ballad op de plaat te zetten. Het is allemaal niet nieuw maar zeker verfrissend!. Tot slot weet men met het Thin Lizzy nummer ‘Don’t Believe a Word’ in de Gary Moore versie te eindigen.

Deel II

Wanneer de band het tweede album in een anderhalve maand op de markt brengt, gaat het feestje gewoon door. Met een mobile baby sound begint het album met ‘Take The Pain’. Al snel wordt de gitaarriffjes ingezet en is de drive weer optimaal aanwezig. ‘Talk Talk’ en ‘Word of Possibilities’ kunnen zo weer in de jaren 80-90 hitparade. Het is soms wat gedateerd, maar het blijft lekker om naar deze melodic rock sound te luisteren. Met een akoestische gitaar wordt de popballad ‘Lucky Girl’ ingezet. Het is mooi gezongen en de sound is helder. Iets wat niet voor alle rockalbums geldt. Met het ‘Queen for a Day’ hoor je de humor van de band door hier en daar een Queen gitaar soundje te plaatsen en met een mooi koortje af te sluiten.

Voor de melodic rock liefhebbers is het zeker een prettige verrassing om dit album te beluisteren.

Rock