Spandau Ballet – Through the Barricades

Legacy / Sony

2017-10-02 07:00:00 • min lezen

Alternative / Pop
7,5

Spandau Ballet – Through the Barricades

Het lijkt dat de historie zich herhaalt. De new wave band Spandau Ballet kende een sterke start met het new wave album Journeys to Glory. De band kwam in het rijtje van Duran Duran, Depeche Mode en New Order. Uiteindelijk wist de band hits te scoren waaronder de klassieker “Gold” van het album True. Het succes smaakte zo goed dat het volgende album “Parade” hetzelfde concept had gekregen. Daarna wordt het spannend. De keus om terug te keren naar de oude new wave sound of doorgaan met het succes. Dat is de weerspiegeling van het album “Through the Barricades”.

De rock georiënteerde songs “Virgin” en “Snakes and Lovers” wisselen zich af met de gladdere “How Many Lies” en het titelsong “Through the Barricades”, dat overigens wel weer een grote hit werd.  Zoals menselijk is het resultaat dat de band geen directe keuze kan maken, waardoor de zanger Tony Hadley kiest om solo verder te gaan. Het boegbeeld verlaat de band en de band is zoekend naar hun eigen identiteit. Het resultaat is dat ieders eigen weegs gaat. Martin Kemp zien we acteren in “Eastenders” en Gary Kemp in de film “the Bodyguard”. Na wat heen en weer geroep in de rechtszaal weet men zich begin dit decennium  zich weer te herenigen. De band doet diverse 80 shows en tourt ook door Nederland. Uiteindelijk verschijnen de re- issues van de albums en met dit album verlaat Hadley Spandau Ballet voor de tweede keer.
Het album kent vooral een sfeer van rock 80dance en new wave met blazers. Met de extra bonus tracks incl. originele track van het titelnummer met Kemp op vocalen is het toch weer een prima album. De wisselingen en onenigheid hoor je misschien door het geheel, maar de songs zijn wel prima en klinken weer fris. Het realiseert mij dat het eigenlijk een lekker album is. Met de prachtige video’s uit de cliptijdperk als bonus  dvd en de docu, maakt dit het album geheel af.

Alternative / Pop