Tweede album voor veelzijdige Amerikaanse Spelling!

Label : Sacred Bones Records

2019-02-25 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Electronic / Pop / Singer-songwriter
7,5

Spelling - Mazy Fly

Het tweede album Mazy Fly van de uit San Fransicso afkomstige singer/songwriter Spelling, oftewel Chrystia Cabral is er een met een universele boodschap; wij zijn als wereldbevolking druk bezig met het vernietigen van de aarde met de technologische welvaart die diezelfde aarde ons in staat heeft gesteld te ontwikkelen.

Slavernij
Het album trapt af ‘Red’  dat klinkt opent met wat gekraak alsof je een naald op vinyl plaatst. Vervolgens is daar de ruis, wat zware synths en wat klanken, geen woorden of zinnen, die door Chrystia de ruimte in worden geslingerd. Vervolgens is er het wat dreigende, dramatisch en misschien zelfs wel destructief klinkende ‘Haunted Hause’ dat verdekt verteld over de koloniale periode waarbij slaven per schip werden vervoerd. Na deze twee nummers slaat wellicht de vertwijfeling toe maar Cabral laat zich niet in één muzikaal hokje stoppen. Alsof het geen moeite kost weet ze de duistere synths te combineren met soundscapes die het uitermate goed zouden doen bij films maar maakt ze ook uitstapjes naar soepele R&B en catchy klinkende Indierock.

Spelen met haar stem
Nummer als ‘Golden Numbers’ en After Life’ zijn redelijk complex en worden gedragen door haar stem die op sommige momenten doet terugdenken aan Kate Bush. Iets dergelijks horen we ook terug bij het wat rustigere en synth gedreven ‘Real Fun’ waarin ze de aarde bekijken vanuit het oogpunt van aliens….(“We’re gonna sway to ‘Holiday’ / Groove to ‘Billie Jean’ / ‘Raspberry Beret’ / And ride a yellow submarine.”). Om maar eens aan te geven dat we hier niet met een standaard artiest te maken hebben. Verder verrast ze ons nog met een instrumentale soundscape zoals ‘Melted Wings’ maar heeft ze waarschijnlijk evengoed met ‘Hard To Please (Reprise)’ een hit in dop. ‘Under The Sun’ klinkt verder als een spannende reis door ons heelal en de titelsong zorgt toch weer voor een glimlach op ons gezicht.

Mazy Fly is geen luchtig album dat je even als vrolijk achtergronddeuntje op zet. Het mystieke karakter en de muzikale mist die de Amerikaanse optrekt dwingen je tot aandacht en focus. Misschien wat uitdagend, soms wat suggestief maar in ieder geval onderhoudend ondanks dat niet alle tracks even toegankelijk zijn. Veel luisterplezier.