Vijfde album voor Amerikaanse rockband Spider Bags

2018-08-09 07:00:00 • 2 min lezen

Punk / Rock
7

Spider Bags - Someday Everything Will Be Fine

De Amerikaanse rockband Spider Bags is terug met hun vijfde album Someday Everything Will Be Fine. De band werd in 2006 opgericht door de vrienden Dan McGee (gitaar/vocals) en Gregg Levy (gitaar) en hanteert ook op dit nieuwste album het wat ongepolijst klinkende geluid. De band opereerde de afgelopen jaren regelmatig in een wisselende samenstelling en voor dit nieuwe album werd Levy, die op eerdere albums afwezig was, weer toegevoegd aan de band.

Label : Merge Records

Rock met invloeden uit andere muzikale stromingen
Zoals gezegd klinkt het geheel wat ongepolijst en misschien zelfs wel wat groezelig. De opener ‘Reckless’, schurend tussen rock en hardrock, is wat dat betreft meteen een goede graadmeter. Toch weet McGee en consorten de nodige variatie aan te brengen. Luister maar eens naar het staccato ‘Alligator’, dat ook wel naar Rock ’n Roll neigt maar zeker naar het wat uitgebalanceerde klinkende ‘Burning Sand’, met zelfs een Bijbelse verwijzing (“Groovin' to the divine plan / Until Matthew 4 through 31/ Comes, bells can never be un-rung”). ‘My Heart Is A Flame In Reverse’ heeft weer wat Country en Blues-invloeden maar natuurlijk pakt McGee zo nu en dan terug naar zijn Punkrock-roots met nummers als ‘Tonight, I Walk On The Water’ en ‘Cop Dream / Black Eye’. Deze nummers worden dan ook in een hoog tempo neergezet. Op dit album bestaat de band naast McGee uit Rock Forbes (drums/percussie), Steve Oliva (bas) en de al eerder genoemde gitarist Gregg Levy Verrassend en misschien wel het beste nummer van het album is het wat psychedelisch klinkende ‘Apocalypso’ waar McGee ook in staat blijkt te zijn een passend timbre in zijn stem te produceren.

Someday Everything Will Be Fine is een album voor liefhebbers van Rock met hier en daar wat muzikale uitstapjes en experimenten. De uitvoering is wat ongepolijst en het eindresultaat klinkt hier en daar wat rauw en qua sound is dit album een logische opvolger van hun eerder uitgebrachte albums. Niet vernieuwend, wel herkenbaar. Veel luisterplezier.

Punk / Rock