2015-02-22 07:00:00 • 8 min lezen

Spidergawd - Spidergawd II

Spidergawd – Spidergawd II

Label: Crispin Glover Records

Eindoordeel: 7/10

Samenwerking

Spidergawd is het samenwerkingsverband van leden van de Noorse bands Cadillac en Motorpsycho. Daarover bestaat ook geen enkele twijfel als je dit album hoort. Stoner, psychedelia, space rock en loodzware bluesriffs domineren het muzikale palet. Waarom dit dus een side project moet zijn blijft de grote vraag, want voor vrijwel alles wat hier geboden word kunnen we ook al in de discografie van Motorpsycho zelf terecht. Het enige verschil is dat het er bij Spidergawd wat meer "recht-toe-recht-aan" aan toe gaat en dat de composities allemaal zo’n beetje tussen de 4 en 5 minuten klokken. Dat soort speelduren doen ze bij Motorpsycho al jaren niet meer aan.

Mix and mash

De stem van Per Borton Jr. doet hier en daar wat denken aan die van Phil Lynnot. Daardoor voelen tracks als ‘Made From Sin’ en het ijzersterke ‘Sanctuary’ als van de hand van Thin Lizzy (niet in de laatste plaats ook vanwege de ronkende bass). Ook op andere tracks wordt op die manier de stoner rock gekoppeld aan de wat meer klassieke stroming van hard rock. ‘Caerulean Caribou’ is echter puur Motorpsycho ten tijde van ‘Heavy Metal Fruit’ en had wat mij betreft nog wel veel langer mogen duren dan de luttele vier en een halve minuut die ze hier toebedeeld krijgt. Maar om eerlijk te zijn voelen een aantal van de andere nummers hier als afgekeurd materiaal van de hoofdprojecten van de heren. Met verve gespeeld, zondermeer, maar niet bepaald overlopend van het heilige, compositorische vuur.

Voor de fans van

De algehele indruk is dan ook dit album in een jamsessie van een weekend is gemaakt en dat er verder niet meer over is nagedacht. Complete spontaniteit. En dat siert de band eigenlijk wel, want over veel van de hedendaagse rock wordt wellicht wel te veel nagedacht. Fans van Motorpsycho moeten dit natuurlijk in huis hebben omdat het weer een creatieve zijtak is in het toch al niet misselijke oeuvre van deze Noormannen. Maar ook liefhebbers van Thin Lizzy kunnen op bepaalde punten hier hun hart ophalen omdat Spidergawd (wellicht onbedoeld) in sommige tracks op dit album de belofte inlost die een band als Black Star Riders (als gedoodverfde erfgenamen van de Lizzy legacy) maar niet waar lijkt te kunnen maken. Een prettig rockalbum dus, dit ‘Spidergawd II’. Niets meer, niets minder.

Eindoordeel: 7/10