2014-11-30 07:00:00 • 11 min lezen

Spiders - Shake Electric

Spiders – Shake Electric

Label: Spinefarm

Eindoordeel: 8,5/10

Back To The 70’s

Alsof de decennia sinds de jaren ’70 nooit verstreken zijn voor deze Gothenburgse band, zo klinkt ‘Shake Electric’. Het is het geluid van Heart, Joan Jett, The Runaways en een beetje AC/DC, smaakvol samengeroerd tot een aanstekelijk brouwsel dat je, als rechtgeaarde rocker, meteen pakt vanaf opener ‘Mad Dog’. Zangeres Ann-Sofie Hoyles is de bezwerende hogepriesteres hier die de stoer ronkende mannen achter haar met ferme hand leidt door het oerwoud van catchy riffs en ronkende basslijnen.

Denim ’n Leather

Er zit een duidelijke groove in wat de dame en heren hier ten gehore brengen die nogal afwijkt van waar Gothenburg in de regel muzikaal om bekend staat (kerkverbrandende black metalvikingen met corpse paint op hun tronies en het geluid van Satan in de strot). De muziek van Spiders komt dan ook eerder uit de Amerikaanse underground clubs van de jaren ’70 met een vleugje psychedelica toegevoegd. Elk nummer klinkt je als luisteraar bekend in de oren en toch is het lastig om precies te duiden waar je het nu precies van kent. En na een aantal nummers doet dat er ook niet meer toe, want daarvoor is de muziek domweg te aanstekelijk van aard en te vurig gespeeld.

Spot The Influences

Alhoewel het wel leuk blijft om een spelletje ‘spot the influences’ te spelen op een album als dit. ‘Give Up The Fight’ klinkt bijvoorbeeld alsof Jefferson Airplane aan het jammen is geslagen met UFO en is een heerlijk voorbeeld van hoe er van oude ingrediënten nog steeds iets “nieuws” te maken valt. ‘Hard Times’ is daarentegen bijna Motown van aard en klinkt in de handen van dit gezelschap alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat een rockband dit type muziek maakt. In afsluiter ‘War Of The World’ horen we de riff van Motörhead’s ‘Stay Clean’ terug alhoewel de muziek snel daarna een oversteek naar Wishbone Ash maakt zonder daarbij aan drive te verliezen.

Winnaars

En zo kan ik alle nummers nog wel langs gaan. Feit blijft dat Spiders met hun tweede album een heerlijke staaltje onvervalste retro-rock heeft afgeleverd die een ieder die dit genre een warm hart toedraagt blindelings kan aanschafffen. De originaliteitsprijs zal de band er niet mee winnen, maar als teruggaan in de tijd zo lekker klinkt als dit dan mogen de awards wel in de kast blijven staan. De luisteraar is dan de enige echte winnaar.

Eindoordeel: 8,5/10