2014-09-27 07:00:00 • 3 min lezen

Spring Offensive - Young Animal Hearts

Label : V2 Records Eindoordeel : 8,5

Vorige week kwam het debuutalbum van de Britse band Spring Offensive uit. Het vijftal uit Oxford maakt pakkende gitaarmuziek en we moeten er rekening mee houden dat deze band de komende jaren een prominente rol in de (Britse) popmuziek gaat spelen.

Album mede tot stand gekomen door crowdfunding Al luisterend naar het album heb je absoluut niet het gevoel naar een debuutalbum te luisteren. De muzikaliteit druipt er werkelijk van af en waarschijnlijk hebben we hier te maken met wederom een nieuwe exponent van al dat Britse muziektalent. Sommige nummers neigen naar het geluid van Foals, andere weer richting Snow Patrol, Keane en zo heeft elk nummer wel zijn eigen karakter. En dat is knap. Soms is het wat duister en dan weer intens maar alle nummers bruisen van energie. Luister als voorbeeld naar het catchy ‘Bodylifting’ en ‘Speak’, nummers die je absoluut het stempel ‘Britpop’ kunt geven. Laatstgenoemde nummer heeft als refrein de simpele zinsnede “I Will Speak Now I Will Speak Now, Or Forever Hold My Tongue” maar als je het hoort op de melodielijn en tijdens het nummer krijg je het niet meer uit je systeem… Zoals we bij andere bands de laatste tijd ook constateren, zijn ook bij dit debuut van Spring Offensive de financiële middelen tot stand gekomen via Crowdfunding. Vervolgens hebben de afgelopen periode diverse Britse radiostations de band al omarmd en is er veel aandacht aan Spring Offensive besteed en krijgen ze veel airplay.

Intrigerende verhaallijnen De band vertelt echte verhalen. Luister naar ‘Hengelo’ (inderdaad, Hengelo in Nederland), het verhaal van een jongen die in Berlijn opdook en het verhaal vertelde in de omringende bossen opgegroeid te zijn. Achteraf blijkt dat de jongen “gewoon” uit Hengelo kwam en vanwege de persoonlijk problemen deze stad ontvlucht was …. naar Berlijn. Ook hier weer tempowisselingen, goede vocalen en een prima compositie. ‘Cut The Root’ daarentegen is weer wat strakker geproduceerd waardoor het een minimalistischer karakter krijgt. Luister ook naar ‘Carrier’, een wat rustigere track waarbij de heren een harmonieuze sfeer à la Mumford & Sons weten te creëren. En als we dan toch paralellen aan het trekken zijn moet je bij ‘No Assets’ wel denken aan het geluid van Foals. Onberekenbare ritmes, prima gitaarriffs en een prima stemgeluid maken dit tot één van de hoogtepunten van het album. Daarbij moeten we in één adem ook het titelnummer ‘Young Animal Hearts’ noemen. Met deze afsluiter neemt de band in stijl afscheid want ook nu schotelen ze ons weer een opstuwend nummer voor dat tot het einde spannend blijft en waar ook nu weer het gitaargeluid prominent maar niet storend aanwezig is.

Eindoordeel Een debuut dat niet klinkt als een debuut maar als een album van een volwassen band. Het is allemaal niet vernieuwend maar het geheel van sterke composities, goede melodielijnen, sterke teksten en dat alles in een eigen stijl zorgen voor een indrukwekkend visitekaartje. Veel luisterplezier.

Spring Offensive staat 24 october in Muziekgieterij in Maastricht