Spannend nieuw album Masseduction voor St. Vincent

2017-11-09 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

St. Vincent - Masseduction

Bloedrood en op zijn minst prikkelend. Dat is de cover van het vijfde album van Annie Clark die we beter kennen onder haar artiestennaam St. Vincent. Op haar vijfde album Masseduction weet ze diverse muziekstijlen met elkaar te verbinden is ze misschien wel opener over haar eigen identiteit dan ooit tevoren.

Label : Caroline /  Universal

Tumultueuze relatie
Al heel snel blijkt dat Annie haar persoonlijke ervaringen van de afgelopen jaren best impact gehad hebben. Zo was er een slopende wereldtournee na haar vorige titelloze album en was daar die tumultueuze lesbische relatie met topmodel Cara Delevigne waardoor ook zij 24-uur per dag in de spotlights stond. Bij ‘Pills’ (“Pills to wake, pills to sleep / Pills, pills, pills every day of the week / Pills to fuck, pills to eat”) is daar haar persoonlijke vete tegen de farmaceutische wereld en de overmedicatie en is Cara ook nog te horen. Het nummer kent diverse dimensies en eindigt in een totaal andere sfeer (incl. saxofoon van Kamasi Washington) dan waarmee het begon. Titelnummer ‘Masseduction’ wordt gekenmerkt door de strakke drumbeats en het gitaarspel van Annie waarbij ze haar persoonlijke verlangens openbaart met teksten als “I can’t turn off what turns me on / Slumped on the kitchen floor / Nuns in stress position”. Na dit ijzersterke eerste deel van het album schotelt St. Vincent ons vervolgens een cocktail van muziek voor. Zo is daar het hypernerveus klinkende ‘Sugarboy’ en het heerlijk loom klinkende ‘Los Angeless’.

Autobiografische gekleurde nummers
Zo weet St. Vincent door diverse muren te breken. Tussen al die indrukwekkende powertracks is daar ineens het uiterst innemende en intrigerende ‘Happy Birthday, Johnny’; een pedal-steel, een piano en een bloedend hart. Vervolgens is daar de zoektocht naar seksuele voorkeuren (“You dress me up in a nurse’s outfit /It rides and sticks to my thighs and my hips “) in ‘Savior’, dat lekker funky begint. Voor zovelen is The Big Apple de lievelingsstad en St. Vincent is hier geen uitzondering op. Haar liefde voor deze stad laat ze op de pianoballad ‘New York’ duidelijk blijken. Ook ‘Slow Disco’ is een kers op de taart; het door strijkers aangezette nummer krijgt een ongelofelijk melancholische lading mee. Afsluiter ‘Smoking Section’ gaat nóg een stapje verder en neemt je mee in de donkere gedachtewereld van deze 35 jarige singer/songwriter en multi-instrumentalist. Zo is de cirkel rond want de nog niet genoemde opener ‘Hang On Me’ is misschien wel het sterkste nummer.

Met Masseduction geeft Annie Clark ons een inkijkje in haar gedachtewereld. Ze heeft de afgelopen jaren het nodige meegemaakt en dat laat ze in de elf tracks weerspiegelen. Muzikaal wordt dit gevormd door diverse muziekstijlen waardoor Masseduction vooral krachtig klinkt waarbij de gitaren, drumbeats en de synths de boventoon voeren. Gezien de diepgang en het autobiografische karakter van sommige nummers vormen de teksten wellicht een waardevolle aanvulling. Waarschijnlijk is dit het beste en meest toegankelijke album van St. Vincent tot op heden. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter