Energiek, stuwend debuut van Rotterdams Indierocktrio Standup '69

2018-02-27 07:00:00 • 2 min lezen

Indie / Pop / Rock
7,5

Standup '69 - Communicate

Standup ’69 is een Nederlandse Indierockband die sinds 2010 actief is. De eerste jaren was het een duo dat bestond uit de Rotterdamse Emmy Kadee en gitarist Willem-Pieter Zoutendijk en in 2012 werd de band door komst van drummer Bruno Vogel tot trio uitgebreid. De afgelopen jaren heeft de band een zorgvuldig uitgestippelde weg bewandeld en nu is daar het debuutalbum Communicate.

Label : Butler Records

Een aardige palmares
Naar eigen zeggen creëert de band “een trippy, sexy en energieke liveshow met hun muziek die de aandacht van het publiek grijpt en ze meeneemt op een wilde rit”. Dat is natuurlijk een nogal subjectieve en persoonlijke mening. Feit is gewoon dat Standup ’69 de afgelopen jaren twee maal het Eendrachtsfestival won en ook de publieksprijs van de Grote Prijs van Rotterdam binnen wist te slepen. Deze prijzen moeten we toch eenvoudig weg als bewijs van het talent en als stimulans beschouwen. Na de 2 eerder uitgebrachte EP’s en het geven van behoorlijk wat optredens (ook in de UK) stond vorig jaar vooral in het teken van schrijven van nieuw materiaal en het produceren van een volwaardig album. Het album, dat door Butler Records wordt uitgebracht, zal op 31 maart zijn officiële releaseparty krijgen in Rotterdam.

Single én videoclip
Al snel wordt duidelijk dat al dat werk niet voor niets is geweest. Vanaf de eerste noten van het ruim zes minuten durende ‘Feels like Lying’ neemt de band je aan de hand mee; strakke drums, wat vet aangezette en stuwende synths en een geheel dat naast het rockachtige karakter toch nog dansbaar is. De inmiddels uitgebrachte single ‘Communicate With Me’ heeft soortgelijke stijlkenmerken, alleen is dat zang van Emmy wat langgerekter waardoor het geheel een wat meer uitgesponnen en melodieuzer karakter meekrijgt. Na dit sterke begin is daar een muzikale interlude waarvan de noodzaak enigszins overbodig lijkt of het moet de opmaat zijn naar het springerige ‘Dark Space’. Spannend is ‘Darkest Desires’ met diverse tempowisselingen met een hoofdrol voor Zoutendijk op leadgitaar en verrassend is het wat rustigere ‘I Need It Now’ waarbij de heren voor de backing vocals zorgen. Rustpunt op het album is zondermeer ‘ill’, een rustig nummer met waaierende soundscapes en waarbij Emmy laat horen over een mooi stemgeluid te beschikken. Bij de ruim zeven minuten durende eindtrack ‘Fade’ probeert de band alles nog een keer bij elkaar te laten komen.

Communicate is een meer dan verdienstelijk debuut en kent tien tracks met een speeltijd van bijna 45 minuten. Over het algemeen lekker energiek, hier en daar wat Noise (o.a. Dark Space) maar vooral ook herkenbare melodielijnen. Vooral de single en ‘Feels Like Lying’ zijn nummers die snel in een playlist opgenomen zullen worden. Verder meer dan voldoende aanknopingspunten voor een succesvolle opvolger en uiteraard is de interesse gewekt om deze act live aan het werk te zien. Veel luisterplezier.

Standup '69 Live:
31 maart : V11, Rotterdam (albumrelease party)
14 april : Grauwe Hengst, Schiedam