2015-11-04 07:00:00 • 3 min lezen

Stanley Clarke in Parkstad Limburg Theaters

Alvorens het concert begon was ik natuurlijk benieuwd naar wat ik kon verwachten van deze jazz grootheid die zo maar even in Parkstad Limburg Theaters in Heerlen kwam optreden. Vanaf moment een is vooral de set met de akoestische bas die indruk maakt. Het speelse gemak waarmee de band musiceert is spannend om naar te kijken en te luisteren. De set werd geopend met een nummer van George Duke 'Brazillian love affair' waaruit het respect blijkt van Clarke voor Duke (die recent overleden is ). De twee Hebben talloze keren in het verleden samengewerkt en zijn muzikaal natuurlijk elkaars bloedverwanten geworden.Trouwens het nummer was behoorlijk bewerkt en je moest goed luisteren om het nummer te herkennen. Wat opviel was dat Clarke de band alle ruimte gaf hun kunnen te etaleren. En dat was niet mis!

De band De powerdrummer Michael Mitchell viel op door het stevig drumwerk wat soms een beetje doorschoot. De toetsenisten toverden smaakvolle solo's met duizelingwekkende snelheid en hoog improvisatievermogen tijdens de akoestisch set. Bij het RTF (Return to Forever) nummer 'Romantic warrior' viel vooral de solo van de jonge Georgische pianist Beka Gochiashvili op. Ook hier weer was de bewerking kunstzinnig en je moest goed luisteren om het oudere RTF nummer erin te herkennen. Knap van Stanley deze jonge honden rond zich te formeren. Ik weet zeker dat ze hem jong houden in zijn attitude als muzikant, performer en kunstenaar.Conclusie Tot slot werd nog als toegift het nummer ' oh oh'van de Clarke/Duke project 3 ' album gespeeld wat nog maar eens duidelijk maakt hoezeer hij zijn vriend mist. Kortom een goed concert waar later in het sfeervolle theatercafé nog door de fans en mijzelf enthousiast over nagepraat werd.

Er volgt nog meer Jazz in Heerlen! Denk aan het JazzOut Festival zaterdag 17 oktober 2015 t/m zaterdag 21 november 2015, met grote namen als Al Di Meola en Sabrina Starke.