2014-08-30 07:00:00 • 9 min lezen

State Of Salazar - All The Way

State Of Salazar – All The Way

Label: Frontiers

Eindoordeel: 8/10

Voor de lezer

Als je geen fan bent van Toto kun je deze review met een gerust hart overslaan en je tijd aan meer nuttige zaken besteden. Dit is geen loze kreet want werkelijk alles aan deze CD ademt ‘Toto’ en dat is niet in de laatste plaats omdat de zanger van het Zweedse bandje State Of Salazar als twee druppels water klinkt als originele Toto-zanger Bobby Kimball. De vergelijking stopt daar echter niet, want ook de instrumentatie, productie en klank van de songs zelf roepen de eerste vier albums van deze Amerikaanse band met gemak op. Zelfs de gitarist klinkt als Steve Lukather!

Debuut

U bent er nog? Goed, dat betekent dat u een waar AOR-liefhebber bent en alleen het neusje van de zalm in dit genre wilt beluisteren. Nu, dan bent u met het debuutalbum ‘All The Way’ van State Of Salazar aan het goede adres. U zult in een tijdmachine teruggaan in de tijd en uzelf ergens vinden tussen ‘Hydra’ en ‘Toto IV’ met misschien een heel klein beetje ‘Tambu’ (de powerballad ‘Love Of My Life’). Het verschil tussen SOS en Toto zit ‘m met name in het feit dat Toto de progressieve rock en West Coast pop-jazz uit de jaren ’70 in haar DNA heeft zitten. Dat hoor je niet altijd overduidelijk, maar een goed luisteraar weet waar in haar arrangementen de band deze invloeden heeft verstopt. SOS heeft van deze invloeden geen last en als de band al iets buiten haar Toto-dwangbuis kijkt dan is dat naar Journey (‘Time To Say Goodbye’).

AOR avant la lettre

Het moge genoegzaam duidelijk zijn dat we hier met een plaat te maken hebben waar de klasse vanaf spat. Ik heb nog geen band gehoord die de klassieke sound van Toto zo akelig dicht benaderde. Productie en spel zijn van een zeldzame kwaliteit en binnen het genre is State Of Salazar denk ik een hele belangrijke nieuwkomer. Verwacht geen dissonanten hier of spanningsopbouw en overstuurde gitaren, want daar doet deze band niet aan. Dit is feelgood music from start to finish.  Afhankelijk van wat je verwacht van je rock spat daardoor het glazuur van je tanden of laat het je in een staat van euforie. De liefhebber van classic AOR zal na het luisteren van ‘All The Way’ duidelijk in de laatste categorie vallen. En label Frontiers? Die levert met dit album één van de sterkere AOR releases van 2014 af.

Eindoordeel: 8/10