Bijzonder sterk derde album van Belgische formatie Statue

2018-04-08 07:00:00 • 2 min lezen

Instrumentaal / Progressive / Rock
7,5

Statue - K.A.S.P.E.R.

Het derde album Kasper van de Belgische formatie Statue kende onaangekondigd een vroegere release dan gepland. Toevallig of niet, het past wel in de eigenzinnige sfeer rondom dit album. K.A.S.P.E.R. staat voor een zestalnummers die allemaal de een letter van de titel hebben meegekregen en daartussen zijn er met de getallen 0, 12 en 24 nog wat muzikale intermezzo’s geplaatst. Kortom, de nieuwgierigheid is op zijn minst aangewakkerd.

Label : Fons Records

Instrumentale band
Statue is een niet alledaagse Belgische band die instrumentale muziek maakt en eigenlijk bestaat uit een viertal begenadigde gitaristen. Qua genre moeten we het ergens plaatsen in de rock, Krautrock, Postrock en Progrock en waarschijnlijk bevinden de heren zich qua stijl dan op een soort van dwarsdoorsnede van deze diverse stijlen. Want het is gewoon lastig om Statue écht in een hokje te plaatsen. Voor dit album kreeg het viertal wel de hulp van Bart Weyens op basgitaar en Antoni Foscez op drums.

Cijfers en letters
Zoals gezegd vormen zes nummers met de letters K, A, S, P, E en R het hart van het album en de intermezzo’s hebben de cijfers 0, 12 en 24 meegekregen. Het album wordt geopend met ‘0’, een nummer waarbij je jezelf steeds moet overtuigen naar gitaren te luisteren en niet naar synths. Vervolgens is daar de eerste hoofdletter, ‘K’, een stevig rocknummer dat zijn evenknie vindt in ‘E’. Overigens kunnen we beide nummers ook het label “progrock” meegeven want nogmaals, de scheidingslijnen worden vaak persoonlijk bepaald. Hoofddis van dit album is de track ‘A’, een ruim acht minuten durend instrumentaal epos waarbij je jezelf ook weer regelmatig moet overtuigen dat je naar gitaren luistert en niet naar synths. De beide intermezzo’s ‘12’ en ‘24’ zijn wat meer experimenteel en psychedelisch en zorgen voor niet echt organische overgangen. ‘S’ is de bandstandaard redelijk kort maar krachtig maar dat maken ze bij ‘P’ weer ruimschoots goed in een meer dan zes minuten durend stuwend rocknummer.

Voor de liefhebbers van instrumentale bands of rockmuziek is dit album wel een feestje maar ook de muziekliefhebber zal K.A.S.P.E.R. kunnen waarderen. Bijzonder is dat de Belgische formatie inmiddels écht een eigen sound heeft en het grote verschil met zijn voorganger Calexico Point uit 2015 is dat er meer verrassende wendingen in de nummers zitten. Het album is zinnenprikkelend en steeds hoor je nieuwe elementen waarbij het nog steeds verbazingwekkend is dat alles wat je hoort uit gitaren komt en niet uit synths. Veel luisterplezier.

Statue Live:
25 april: De Effenaar, Eindhoven

Instrumentaal / Progressive / Rock