Nieuw album voor Steve Hackett

Nieuw album voor Steve Hackett

2017-03-27 07:00:00 • 2 min lezen

Progressive / Rock
9

Steve Hackett - The Night Siren

Wanneer deze Britse gitarist in 1970 Anthony Philips vervangt in de band Genesis, krijgt de band een muzikale boost. Steve Hackett is niet direct de meest bekende naam voor een groot publiek. Vooral in de progrock is hij een legende en terecht.

Label : Inside Out Records

Op de lijstjes van de beste gitaarsolo’s die er zijn gemaakt prijken de bekende namen als Slash, Hendrix en Clapton. Maar de naam van Hackett kun je hier ook gerust aan toevoegen. Zijn zwevende gitaarspel is voor hem een handelsmerk geworden.

Het legendarisch Genesis album “Selling England By The Pound” kent o.a het nummer “Firth of Fifth”. Dit gitaarspel wordt tot op de dag van vandaag als een van de beste gitaarsolo’s gezien. Met de superband GTR brengt Hackett met Steve Howe twee albums uit. Al heeft Hackett vele solo albums op zijn naam, de laatste jaren weet hij fantastische albums te produceren. Het vorige album “Wolflight” was al een pracht album, maar dit gaat er zelfs overheen!

Nu is er dus “Night Siren”, dat direct begint met een episch song “Fifty Milses From The North Pool”. Het zeven minuten durende verhaal eindigt met een instrumentaal “El Nino”. Met “Other side of the Wall” weet hij wederom een prachtig nummer neer te zetten. “Anything But Love” en “Inca Terra” doen de jaren van de oude YES weer herleven terwijl Hackett dit uitwerkt tot een heerlijk gitaar vs. keyboards partituur dat gedragen wordt op een heerlijk uptempo percussie beat dat je door de diverse stijlen van de wereld leidt. Het “Another Life” begint met een akoestische gitaar, kwetsbaarheid in de stem en veel achtergrond vocalen. Uiteindelijk weet Hackett een brug te slaan naar de Iers- en Schotse folk om vervolgens in de Engels sound terug te keren.  Zo staat het album vol met prachtige songs.

Voor de progrockers is het een must. Voor de liefhebbers van mooi en niet voor de hand liggende muziek dat wel lekker in het gehoor ligt…. Minstens enkele keren beluisteren!

Progressive / Rock